Η Ουκρανία ετοιμάζεται να παραλάβει κατά τους επόμενους μήνες τα μαχητικά αεροσκάφη F-16 «Fighting Falcon» (δηλ. «Μαχόμενα Γεράκια») της αμερικανικής εταιρείας General Dynamics. Η ενσωμάτωσή τους όμως στο «οπλοστάσιο» του Κιέβου δεν αναμένεται απλή υπόθεση.
Περισσότερα από εξήντα F-16 θα σταλούν στην Ουκρανία από τη Νορβηγία, τη Δανία, την Ολλανδία και το Βέλγιο, ενώ μια διεθνής συμμαχία εκπαιδεύει αυτή την περίοδο του πιλότους και τα πληρώματα των αεροσκαφών. Τα εν λόγω μαχητικά αποτελούν μια ανταπόκριση στα αιτήματα του Κιέβου ώστε να ενισχύσει τη θέση του απέναντι στη ρωσική αεροπορία στους ουρανούς της Ουκρανίας.
Η πτήση αυτών των αεροσκαφών όμως αναμένεται εξαιρετικά δύσκολη. Οι βάσεις τους θα αποτελέσουν βασικούς στόχους ρωσικών επιθέσεων και τα ίδια τα αεροπλάνα θα βρεθούν στο στόχαστρο των ρωσικών συστημάτων αεράμυνας. Επιπλέον, πρόκληση αναμένεται να αποτελέσει και η επισκευή τους, ενώ ακόμα και η χρήση μη επαρκώς προετοιμασμένων διαδρόμων προσγείωσης και απογείωσης θα μπορούσε να βλάψει τα «ευαίσθητα» αυτά αεροσκάφη.
«Ευαίσθητα τέρατα»
Ο Τομ Ρίχτερ, πρώην πιλότος στο αμερικανικό σώμα πεζοναυτών, ο οποίος έχει πετάξει με τέτοιου είδους F-16 ως μέλος της Εθνικής Φρουράς, χαρακτήρισε αυτά τα αεροπλάνα ως «ευαίσθητα τέρατα» συγκριτικά με τα σοβιετικής εποχής μαχητικά MiG και Sukhoi, με τα οποία οι Ουκρανοί είναι πιο εξοικειωμένοι.
Ο ίδιος μάλιστα χαρακτήρισε ένα τέτοιο F-16 ως «πριμαντόνα», καθώς «είναι πολύ ευαίσθητο και έχει μεγάλες απαιτήσεις συντήρησης».
Σε μια άλλη χρονική περίοδο, η Ουκρανία θα μπορούσε να οικοδομήσει σύγχρονες βάσεις και διαδρόμους για να φιλοξενήσουν αυτά τα μαχητικά αεροσκάφη, όμως κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει εν μέσω του πολέμου.
«Τα “Falcons” απαιτούν όντως κάποιες προσαρμογές, όπως την προετοιμασία των διαδρόμων, καθώς ο εξοπλισμός προσγείωσης είναι πιο ευαίσθητος συγκριτικά με των MiG», αναφέρει στο Politico ο Γιούρι Ινχατ, εκπρόσωπος της ουκρανικής αεροπορίας. «Αυτά όμως μπορούν να λυθούν. Υπάρχουν ρίσκα με όλους τους αεροπορικούς εξοπλισμούς», προσθέτει ο ίδιος.
Η απαιτούμενη φροντίδα περιλαμβάνει την ανάπτυξη ομάδων που θα καλύψουν με στεγανωτικό τις ρωγμές σε διαδρόμους προσγείωσης και απογείωσης που βρίσκονται όσο το δυνατόν πιο κοντά στην πρώτη γραμμή των μαχών, ώστε να μη γίνουν εύκολος στόχος κάποιες καλά διατηρημένες βάσεις, αναφέρει ο Τζάστιν Μπρονκ από τη δεξαμενή σκέψης Royal United Services.
Προετοιμάζοντας το έδαφος
Καθώς οι Ουκρανοί πιλότοι και τα πληρώματα εκπαιδεύονται στη χρήση και τη συντήρηση των F-16, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα πρέπει να βρεθούν στη χώρα εξειδικευμένοι Δυτικοί εργολάβοι προκειμένου να επιβλέψουν τις διαδικασίες, σημειώνει ο Μπρονκ.
Οι στρατιώτες του Κιέβου θα πρέπει επίσης να μάθουν πώς να επισκευάζουν, να συντηρούν καθώς και να κρύβουν τα «Falcons» από τα ραντάρ, τους κατασκόπους και τους δορυφόρους της Ρωσίας.
«Οι τεχνικοί και οι μηχανικοί της αεροπορίας μας εκπαιδεύονται αυτή τη στιγμή από τη Δύση μαζί με τους πιλότους μας», προσθέτει ο Γιούρι Ινχάτ.
Το καλοκαίρι αναμένεται η πρώτη παράδοση
Ο εκπρόσωπος της ουκρανικής αεροπορίας ισχυρίστηκε ότι τα F-16 είναι πιο εύκολα στη χρήση, πιο σύγχρονα και πιο αυτοματοποιημένα από τα MiG. «Είναι σαν συναρμολογούμενα τζετ. Απλώς αφαιρείς ένα κομμάτι που έσπασε και το στέλνεις για επισκευή», αναφέρει, προσθέτοντας ότι «είναι το πιο συνηθισμένο τζετ στον κόσμο» και διαθέτει τις δυνατότητες που χρειάζεται η Ουκρανία σε αυτό το στάδιο του πολέμου.
Την ίδια άποψη φαίνεται να έχουν και τα στρατεύματα που εκπαιδεύονται σε αυτά τα αεροσκάφη.
Η πρώτη παρτίδα αναμένεται να έχει φτάσει μέχρι το καλοκαίρι, σύμφωνα με το υπουργείο Αμυνας της Δανίας.
Σύμφωνα, ωστόσο, με τον Δανό υπουργό Αμυνας, «είναι δύσκολο να οριστεί ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για τη δωρεά των μαχητικών F-16, καθώς υπάρχουν αρκετές προϋποθέσεις που θα πρέπει να πληρούνται ώστε η Ουκρανία να τα χρησιμοποιήσει».
Με πληροφορίες από Politico