Kathimerini.gr
ΤΟΥ ΑΙΜΙΛΙΟΥ ΧΑΡΜΠΗ
Belfast ★★★½
ΔΡΑΜΑ (2021)
Σκηνοθεσία: Κένεθ Μπράνα
Ερμηνείες: Κατρίνα Μπαλφ, Τζέιµι Ντόρναν, Τζούντι Ντεντς, Κίραν Χάιντς
Ενα από τα φετινά οσκαρικά φαβορί έρχεται αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες, με τον Κένεθ Μπράνα να ανατρέχει στις παιδικές του αναμνήσεις, παίρνοντας και εμάς μαζί του πίσω στα τέλη της δεκαετίας του 1960. Εκεί ο εννιάχρονος Μπάντι μεγαλώνει ξέγνοιαστος στην πολύβουη γειτονιά του στο νότιο Μπέλφαστ, παρέα με τα μεγαλύτερα αδέλφια του και τη στοργική μητέρα, καθώς ο πατέρας του λείπει συχνά λόγω της δουλειάς του στην Αγγλία. Τα πάντα ωστόσο θα γίνουν άνω-κάτω, καθώς στην πόλη ξεσπούν ταραχές ανάμεσα σε καθολικούς και προτεστάντες ή, αλλιώς, πολέμιους και υποστηρικτές της ένωσης με το βρετανικό Στέμμα.
Ο Μπράνα βουτάει στις εργατικές γειτονιές του Μπέλφαστ της εποχής, εκεί όπου οι άνθρωποι ζουν με απλότητα, κοντά και γνωρίζοντας καλά ο ένας τον άλλον –ειδικά το τελευταίο επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά με διάφορες αφορμές– μέχρι που οι εμφύλιες διαμάχες έρχονται για να ανατρέψουν τα πάντα. Από τη μια μέρα στην άλλη, φίλοι και γείτονες γίνονται ξένοι, καθώς κάποιοι από αυτούς μπαίνουν στο στόχαστρο, ενώ όλοι γεύονται από πρώτο χέρι τις συνέπειες της σύγκρουσης. Ολα τα παραπάνω φτάνουν ώς εμάς μέσα από το πρίσμα του παιδιού, άλλα μεγεθυσμένα και άλλα κρατημένα στο φόντο, σαν στιγμιότυπα που όντως προέρχονται από το εντύπωμα της μνήμης.
Η ασπρόμαυρη φωτογραφία που επιλέγει ο Βορειοϊρλανδός σκηνοθέτης λειτουργεί αρκετά καλά, σε συνδυασμό με τις άρτιες ερμηνείες των Κατρίνα Μπαλφ («Οutlander»), Τζέιμι Ντόρναν, Τζούντι Ντεντς και Κίραν Χάιντς. Γονείς, αδέλφια και παππούδες συνθέτουν έναν προστατευτικό πυρήνα, καθώς ο μικρός Μπάντι έρχεται για πρώτη φορά αντιμέτωπος με τη σκληρότητα του κόσμου και τη μετάβαση σε έναν επόμενο κύκλο της ζωής του.
Αζόρ, ο κώδικας του τραπεζίτη ★★★½
ΘΡΙΛΕΡ (2021)
Σκηνοθεσία: Αντρέας Φοντάνα
Ερμηνείες: Φαµπρίτσιο Ροτζιόνε, Στεφανί Κλεό, Κάρµεν Ιριόντο
Το αναπάντεχο διαμαντάκι από την Αργεντινή, το οποίο είδαμε και στις τελευταίες «Νύχτες Πρεμιέρας», κυκλοφορεί επίσης αυτή την εβδομάδα, διά χειρός του Ελβετού σκηνοθέτη Αντρέας Φοντάνα. Εχοντας ζήσει αρκετά χρόνια στο Μπουένος Αϊρες, ο τελευταίος στέλνει εκεί ένα συμπατριώτη του, Ελβετό τραπεζίτη, στις αρχές της δεκαετίας του 1980, όταν η χώρα της Λατινικής Αμερικής βρίσκεται ακόμη υπό δικτατορικό καθεστώς. Συμμέτοχος μιας ιδιωτικής τράπεζας, η οποία ειδικεύεται στις «ευέλικτες» συμφωνίες με τους εκλεκτούς πελάτες της, ο Ιβάν φτάνει στην Αργεντινή μαζί με τη σύζυγό του, προκειμένου να αποκαταστήσει σχέσεις τις οποίες έβαλε σε κίνδυνο ο συνεταίρος του. Εκεί θα διαπιστώσει πως ο τελευταίος έχει στην πραγματικότητα εξαφανιστεί· αναζητώντας τα ίχνη του θα βρεθεί και ο ίδιος μπλεγμένος στα δίχτυα μιας χώρας, όπου η σήψη και η αυθαιρεσία έχουν γίνει κανόνας.
Το φιλμ του Φοντάνα εκτυλίσσεται μέσα σε λαμπερά μέγαρα, βίλες με κήπους, πλάι σε πισίνες ή πίσω από τις κλειστές πόρτες λεσχών για λίγους, ωστόσο μπορεί να διαβαστεί όπως ένα οποιοδήποτε θρίλερ, όπου ο θεατής αγωνιά για την τύχη του πρωταγωνιστή. Εκείνος δεν είναι φυσικά κανένας άγιος, αλλά ένας μάλλον τυπικός, συντηρητικός Ελβετός, ο οποίος θα διαπιστώσει πως στην Αργεντινή δεν ισχύουν πια οι νόμοι –ούτε καν αυτοί οι τραβηγμένοι– που διέπουν τις υπόλοιπες συναλλαγές του.
Τα παραπάνω συμβαίνουν μέσα από μια σειρά διαδοχικών συναντήσεων, οι οποίες ορίζουν και τα κεφάλαια της ταινίας: άλλα αποκαλυπτικά ή συγκινητικά και άλλα απολύτως τρομακτικά, όπως αυτό με τον ανατριχιαστικό υψηλόβαθμο ιερέα, αυτά τα τετ α τετ θα οδηγήσουν τελικά τον μίτο της αφήγησης στο τελευταίο κομμάτι της μέσα στην αργεντίνικη ζούγκλα, εκεί όπου το παράλληλο με την «Αποκάλυψη τώρα» του Κόπολα γίνεται πιο έντονο από ποτέ και ο Ιβάν κάνει την τελική επιλογή του.
Χρυσή Αυγή: Υπόθεση όλων µας ★★★½
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ (2021)
Σκηνοθεσία: Αντζελίκ Κουρούνης
Εμφανίζονται: Μάγδα Φύσσα, Νίκος ∆ένδιας, Στάθης Μπούκουρας
Πέντε χρόνια μετά το αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ της, «Χρυσή Αυγή, προσωπική υπόθεση», η Αντζελίκ Κουρούνης επανέρχεται με ένα σίκουελ, το οποίο από τη μία παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς τη βαρυσήμαντη δίκη της νεοναζιστικής οργάνωσης και από την άλλη –ακόμα σημαντικότερο ίσως– αναζητεί απαντήσεις σε κρίσιμα ερωτήματα που έχουν να κάνουν με την αντιμετώπιση τέτοιων μορφωμάτων από την πλευρά μιας σύγχρονης δυτικής δημοκρατίας. Επικεντρωμένο στο πρόσωπο της Μάγδας Φύσσα, το ντοκιμαντέρ καταγράφει επιπλέον τον διαρκή αγώνα δικηγόρων, αντιφασιστών και ακτιβιστών, οι οποίοι μέσα από τα λόγια τους καθιστούν σαφές γιατί η αντίσταση ενάντια στον φασισμό δεν μπορεί παρά να είναι όντως «υπόθεση όλων μας».