ΠΗΓΗ: Ανακοινώσεις
Έκπληξη για την ανακοίνωση του υποψηφίου για την προεδρία της Δημοκρατίας Ανδρέα Μαυρογιάννη σε σχέση με την πρωτοβουλία για χρηματοδότηση της δημιουργίας σιδηροδρόμου και τραμ στην Κύπρο εκφράζει το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων.
«Πραγματικά διερωτόμαστε εάν το να συζητούμε με την αρμόδια Επίτροπο της ΕΕ για τις Μεταφορές Αδίνα Βαλεάν την πιθανότητα χρηματοδότησης από Ευρωπαϊκά κονδύλια για τη δημιουργία σιδηροδρόμου και τραμ στην Κύπρο αποτελεί εμπαιγμό για τη νοημοσύνη των πολιτών», αναφέρει το Υπουργείο σε απάντηση της ανακοίνωσης του κ. Μαυρογιάννη και προσθέτει πως η κυρία Βαλεάν «βρήκε τις προτάσεις μας ενδιαφέρουσες και ανέφερε ότι μπορεί να εξεταστεί η χρηματοδότηση στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού προγράμματος ‘Συνδέοντας την Ευρώπη’».
Σύμφωνα με το Υπουργείο, η χρονική στιγμή ήταν η πλέον κατάλληλη και αποτελεί στρατηγική επιλογή, αφού τα τελευταία χρόνια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει ως προτεραιότητα της τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων και τη βελτίωση της συνδεσιμότητας μεταξύ των χωρών μελών της ΕΕ χρησιμοποιώντας τους σιδηροδρόμους.
«Λαμβάνοντας υπόψη τα πιο πάνω και για να αξιοποιήσουμε στο μέγιστο την επίσκεψη της Επιτρόπου στην Κύπρου, θέσαμε, για πρώτη φορά σε επίπεδο Επιτρόπου της ΕΕ, την ανάγκη χρηματοδότησης σιδηροδρόμου από κονδύλια της ΕΕ και θα εγείρουμε το θέμα και στο Άτυπο Συμβούλιο Υπουργών στην Πράγα», προσθέτει.
Το Υπουργείο παρατηρεί πως «ενώ η πρόταση για τη δημιουργία τραμ και σιδηροδρόμου χαρακτηρίστηκε ως εμπαιγμός προς τη νοημοσύνη των πολιτών η ανακοίνωση του κ. Μαυρογιάννη καταλήγει ακριβώς με το ίδιο πράγμα δηλαδή, προτείνει τη δημιουργία δικτύου τραμ».
Σημειώνει ότι έχει προηγηθεί σημαντική τεχνοκρατική δουλειά, αλλά δυστυχώς το κόστος κατασκευής είναι απαγορευτικό, καθώς για τη σιδηροδρομική γραμμή που θα ενώνει τη Λευκωσία με τη Λάρνακα και το αεροδρόμιο και τη Λευκωσία με τη Λεμεσό και το λιμάνι Λεμεσού το κόστος υπολογίζεται γύρω στα 1.6 δισεκατομμύρια ευρώ και για τη δημιουργία τραμ στη Λευκωσία το κόστος υπολογίζεται στα 350 εκατομμύρια ευρώ. «Πιθανή χρηματοδότηση από την ΕΕ θα καταστήσει και τα δυο έργα βιώσιμα και υλοποιήσιμα», συμπληρώνει.
Παράλληλα στην εκτενή του ανακοίνωση το Υπουργείο σημειώνει ότι προτάσεις που αναφέρει ο κ. Μαυρογιάνης ως δικές του, είναι «δράσεις και πρωτοβουλίες που από καιρό η κυβέρνηση του κ. Νίκου Αναστασιάδη έχει τροχοδρομήσει και βρίσκονται σε στάδιο υλοποίησης».
«Τα λιγοστά μέτρα που αναφέρονται στην ανακοίνωση βρίσκονται ήδη σε στάδιο υλοποίησης, για παράδειγμα μας προκαλεί έκπληξη που δεν γνωρίζει ο κ. Μαυρογιάννης και το επιτελείο του ότι έχει ήδη συμφωνηθεί μεταξύ Υπουργείου Οικονομικών και ΠΑΣΥΔΥ η επέκταση του ευέλικτου ωραρίου με βάση το 7:00 – 8:30», σημειώνει.
Μεταξύ άλλων, το Υπουργείο παραθέτει αριθμό από δράσεις και έργα που έχουμε προωθήσει/υλοποιήσει όπως τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), τα οποία έχουν ολοκληρωθεί για τη Λεμεσό και τη Λάρνακα και τροχοδρομείται σημαντικός αριθμός έργων με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το ταμείο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας.
Αναφέρει ακόμη ότι το Σχέδιο Δράσης της Προώθησης Χρήσης του Ποδηλάτου 2021 – 2023, το οποίο έχει εγκριθεί για πρώτη φορά στη χώρα μας από το Υπουργικό Συμβούλιο τον Μάρτιο 2021 και το οποίο υλοποιείται.
Αναφέρεται επίσης στην μελέτη στα πλαίσια του ΣΒΑΚ Λευκωσίας για τα ωράρια λειτουργίας στην Εκπαίδευση και Δημόσια Υπηρεσία, με στόχο την ομαλοποίηση του κυκλοφοριακού, καθώς και σε Έργα για την ολοκλήρωση του κύριου οδικού δικτύου της Κύπρου συμπεριλαμβανομένων του περιμετρικού αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας, ανισόπεδους κόμβους και ανακατασκευές και διαπλατύνσεις δρόμων.
Παραθέτει επίσης την εγκατάσταση 120 μετρητών κυκλοφορίας στο κύριο οδικό δίκτυο της Λευκωσίας και στους αυτοκινητοδρόμους της Κύπρου και προωθείται η επέκταση τους για πλήρη κάλυψη του οδικού δικτύου παγκύπρια μέσα από συγχρηματοδοτούμενα έργα του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας που θα φθάσουν σε αριθμό τους 300 μετρητές, 160 και πλέον κάμερες και 45 ηλεκτρονικές πινακίδες με στόχο την ενημέρωση των χρηστών του οδικού δικτύου.
Αναφέρεται ακόμη στις δημόσιες μεταφορές οι οποίες έχουν μπει ήδη σε νέα βάση με συμβόλαια παραχώρησης που προωθούν την ανανέωση στόλων, την ενθάρρυνση των παραχωρησιούχων για βελτίωση της υπηρεσίας και την προσέλκυση περισσότερων επιβατών, αυξημένη συχνότητα και υπηρεσία και βελτιωμένο δίκτυο στη βάση σχεδιασμών που προκύπτουν μέσα από ΣΒΑΚ σε κάθε αντίστοιχη περιοχή.
Μαυρογιάννης: Η εξαγγελία για σιδηρόδρομο και τραμ αποτελεί εμπαιγμό
Την αντίδραση του υποψήφιου για την προεδρία της Δημοκρατίας Ανδρέα Μαυρογιάννη έφερε η εξαγγελία της απερχόμενης Κυβέρνησης για δημιουργία σιδηρόδρομου και τραμ, αποκαλώντας την εμπαιγμό της νοημοσύνης των πολιτών. Στην ανακοίνωση προστίθεται πως εδώ και δέκα χρόνια η κυβέρνηση δεν προχώρησε σε κανένα μέτρο για τη λύση του κυκλοφοριακού προβλήματος σημειώνοντας την ταλαιπωρία των πολιτών και το οικονομικό κόστος και την εξαγγελία που έρχεται μόλις τέσσερις μήνες πριν τις εκλογές, παραλληλίζοντας την με αντίστοιχη δέσμευση του Νίκου Αναστασιάδη παραμονές των εκλογών του 2013 και του 2018 για δημιουργία τελεφερίκ στο Τρόοδος.
Αυτούσια η ανακοίνωση:
Η εξαγγελία της απερχόμενης κυβέρνησης, περί δημιουργίας σιδηρόδρομου και τραμ, δεν είναι τίποτε άλλο παρά εμπαιγμός της νοημοσύνης των πολιτών.
Για δέκα ολόκληρα χρόνια, η κυβέρνηση δεν προχώρησε σε κανένα αποτελεσματικό μέτρο για το κυκλοφοριακό πρόβλημα, αφήνοντας χιλιάδες πολίτες να ταλαιπωρούνται καθημερινά και να επωμίζονται δυσβάστακτο οικονομικό κόστος, ερχόμενη σήμερα τέσσερις μήνες πριν τις προεδρικές εκλογές να εξαγγείλει δημιουργία σιδηρόδρομου και τραμ. Η εξαγγελία αυτή, θυμίζει τη δέσμευση του κ. Αναστασιάδη το 2013 για δημιουργία τελεφερίκ στο Τρόοδος, για το οποίο δεσμεύτηκε και πάλι παραμονές των προεδρικών εκλογών του 2018.
Οι πολίτες δεν αντέχουν άλλη κοροϊδία και απαιτούν σχεδιασμό και συγκεκριμένα μέτρα.
Προς αυτήν την κατεύθυνση ο Ανδρέας Μαυρογιάννης προτείνει μεταξύ άλλων:
• Τον σαφή διαχωρισμό εμπορικών δρόμων και δρόμων πρωταρχικής σημασίας, την επιτάχυνση ολοκλήρωσης των οδικών έργων και την άμεση προώθηση των εργασιών για περιμετρικούς, ανισόπεδους κόμβους και διαπλάτυνση δρόμων.
• Την εισαγωγή κλιμακωτών ωραρίων στη Δημόσια Υπηρεσία και στην Εκπαιδευτική Υπηρεσία, μετά από μελέτη και διαβούλευση με τους Κοινωνικούς Εταίρους.
• Την ενίσχυση και την αναβάθμιση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, ούτως ώστε το σύστημα τους να καταστεί σύγχρονο και ευέλικτο και την προώθηση δημιουργίας δικτύου τραμ στις μεγαλύτερες αστικές περιοχές που να λειτουργεί σε συνέχεια με το δίκτυο λεωφορείων.