Kathimerini.com.cy
Σωρεία αντιδράσεων προκάλεσε η κίνηση του υπουργείου Παιδείας να κρατήσει εκτός του σχολείου παιδιά που φοιτούν σε ειδικές μονάδες και έχουν αναπηρίες. Οι γονείς, ενημερώθηκαν τηλεφωνικώς από τα σχολεία την παραμονή της μεγάλης επιστροφής στα θρανία, ενώ υπήρξαν και περιπτώσεις κατά τις οποίες γονείς οι οποίοι δεν ενημερώθηκαν, προσήλθαν στο σχολείο και αναγκάστηκαν να αποχωρήσουν.
Άλλα το υπουργείο άλλα οι ειδικοί
Κληθείς να εξηγήσει τους λόγους ο υπουργός Παιδείας σημείωσε πως η απόφαση λήφθηκε με βάση της επισημάνσεις των ειδικών. «Δεν είπε κανείς ότι δεν μπορούν να προσέλθουν στα σχολεία. Τα παιδιά που φοιτούν σε ειδικές μονάδες, μας έχουν επισημάνει οι ειδικοί ότι τουλάχιστον σε αρκετές περιπτώσεις, θέλουν ιδιαίτερα μέτρα προφύλαξης. Έτσι προκειμένου να μην αυτοσχεδιάζουμε, έχει οριστεί μια επιτροπή με ειδικούς γιατρούς του Υπουργείου Υγείας, για να εξετάσουν την κάθε περίπτωση ξεχωριστά» σημείωσε χαρακτηριστικά. «Δεν αποκλείουμε κανένα, η θέση των παιδιών είναι στο σχολείο, όμως το σχολείο θα πρέπει να μπορεί να τα υποδεχθεί υπεύθυνα λαμβάνοντας όπου χρειάζεται τα αυξημένα μέτρα προστασίας. Αυτό θα μας πουν οι ειδικοί. Τις επόμενες ημέρες κάποια από αυτά τα παιδιά θα αρχίσουν να επιστρέφουν. Εμείς οφείλουμε να προστατέψουμε τα παιδιά. Θα έπρεπε τα παιδιά να έρθουν στα σχολεία και να τηρείτε απόσταση δύο μέτρων. Για να είναι αυτό εφικτό και εφαρμόσιμο και για να μην πάρουμε αποφάσεις επιπόλαια έχουμε τις αποφάσεις των ειδικών» εξήγησε.
Τα περί επισημάνσεων των ειδικών, διέψευσε ωστόσο και ο Λεόντιος Κωστρίκης σε δηλώσεις του στο ΣΙΓΜΑ και ο Πέτρος Καραγιάννης στον ΑΛΦΑ σημείωσαν πως ουδέποτε έγινε συγκεκριμένη συζήτηση για τα παιδιά με αναπηρία. Έντονη ήταν και η επίτροπος για τα παιδιά Δέσπω Μιχαηλίδου η οποία αναφερόμενη στην ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο παιδείας σημείωσε πως επιφέρει ανισότητες και διακρίσεις στη βάση της αναπηρίας. «Παραπέμπει σε ένα επικίνδυνα παρωχημένο ιατρικό μοντέλο της αναπηρίας, δημιουργώντας στην κοινωνία εσφαλμένες εντυπώσεις ότι η αναπηρία είναι συνώνυμη της ασθένειας και, συνεπακόλουθα, στοχοποιεί αυτά τα παιδιά. Ένα τέτοιο μοντέλο δεν συνάδει ούτε με τις σύγχρονες αντιλήψεις, ούτε με πρόσφατες διακηρύξεις του ΥΠΠΑΝ περί ενιαίας εκπαίδευσης, αλλά συντηρεί και επιβάλλει διαχωριστικά μέτρα στη βάση της αναπηρίας. Η ανακοίνωση, εντελώς απροκάλυπτα και προκλητικά, στερεί από τα παιδιά με αναπηρία το δικαίωμα στην εκπαίδευση» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Πάντως ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Κυριάκος Κούσιος, μιλώντας στη μεσημβρινή εκπομπή του ΑΛΦΑ, παραδέχτηκε ότι έγιναν λανθασμένοι χειρισμοί στο εν λόγω θέμα. «Δέχομαι ότι δεν υπήρξε ο συντονισμός που θα έπρεπε και θα μπορούσε να γίνει καλύτερα. Αναγνωρίζουμε ότι υπήρξε έλλειψη και αναλαμβάνουμε την πολιτική ευθύνη» σημείωσε ο κ. Κούσιος.
Δριμεία ήταν και η επίθεση των κομμάτων γύρω από το εν λόγω ζήτημα. Ο ΔΗΣΥ απέφυγε να τοποθετηθεί συγκεκριμένα για το ζήτημα των μαθητών με αναπηρία σημειώνοντας δια του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου Νίκου Τορναρίτη ότι ακούνε τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες. «Σήμερα» όπως σημείωσε «είναι η πρώτη μέρα της επιστροφής της μεγάλης πλειοψηφίας των μαθητών και μαθητριών μας στα σχολεία τους. Τους τελευταίους δύο και πλέον μήνες ζήσαμε μια πρωτόγνωρη κατάσταση που επηρέασε δραστικά τον τρόπο, τις σκέψεις μας αλλά την καθημερινότητά μας. Αντιμετωπίσαμε όμως την κρίση με αποτελεσματικότητα, περιορίσαμε στο ελάχιστο τις επιπτώσεις και με ασφάλεια βγαίνουμε σταδιακά από τα μέτρα προστασίας που είχαμε λάβει. Αποδείξαμε ότι μπορούμε με τη συμπεριφορά μας να αναδείξουμε την πατρίδα μας ως παράδειγμα προς μίμηση μέσα από τα θετικά αποτελέσματα που έχουμε απέναντι στην πανδημία».
Προχειρότητα κι εξοστρακισμός
Το ΑΚΕΛ δια του επικεφαλής του γραφείου Παιδείας, Χρίστου Χριστοφίδη έκανε λόγο για κορύφωση της προχειρότητας και εξοστρακισμό των εν λόγω μαθητών. «Ώρες πριν το πρώτο κουδούνι οι κυβερνώντες αποφάσισαν ότι τα παιδιά μας με αναπηρία που βρίσκονται στις ειδικές μονάδες δεν θα επιστρέψουν στο σχολείο τους. Προφασίστηκαν τελευταία στιγμή την ανάγκη για εξετάσεις των παιδιών και τους απαγόρευσαν ουσιαστικά να επιστρέψουν στο σχολείο, γιατί οι ίδιοι οι κυβερνώντες είναι ανέτοιμοι. Στέρησαν από τα παιδιά αυτά τα οποία προετοιμάζονται για την επιστροφή τους στο σχολείο εδώ και μέρες, αυτή τη χαρά, κάνοντας μια απάνθρωπη διάκριση και στέλνοντας το μήνυμα στα παιδιά και τους γονείς τους ότι είναι άνθρωποι δεύτερης κατηγορίας» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Χριστοφίδης.
«Δυστυχώς» σημείωσε «επιβεβαιώνονται τα όσα καταγγέλλουμε εδώ και εβδομάδες, ότι τα παιδιά με αναπηρία έχουν ουσιαστικά εξοστρακιστεί από το Υπουργείο Παιδείας. Δυστυχώς αυτή η απόφαση της τελευταίας στιγμής δεν είναι η μόνη ένδειξη προχειρότητας, έλλειψη σοβαρότητας από μέρους των κυβερνώντων στο χώρο της παιδείας. Την Τρίτη το βράδυ αποφάσισαν ξαφνικά να μην επαναλειτουργήσουν τα ολοήμερα σχολεία. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν ανάγκες και κενά για εκατοντάδες αντικαταστάτες εκπαιδευτικούς σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης που εκκρεμούν. Ενώ σήμερα επαναλειτουργούν τα σχολεία μας, εκατοντάδες παιδιά περιμένουν ακόμα τα tablets που τους υποσχέθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας για να έχουν πρόσβαση στη τεχνολογία. Παιδιά από τα χαμηλότερα κοινωνικοοικονομικά στρώματα έχουν εδώ και δύο μήνες ουσιαστικά πεταχτεί εκτός εκπαιδευτικού συστήματος. Οι πρόχειρες αποφάσεις του τύπου μια εβδομάδα ανοίγουν τα νηπιαγωγεία και τα λύκεια και την άλλη βδομάδα δεν ανοίγουν τα νηπιαγωγεία και δεν επανέρχεται η πρώτη και δευτέρα λυκείου, σφράγισαν μια πορεία προβληματική στο χώρο της δημόσια παιδείας η οποία θυματοποίησε χιλιάδες παιδιά και τους γονείς τους» κατέληξε ο κ. Χριστοφίδης.
Η αναπληρώτρια κυβερνητική εκπρόσωπος του ΔΗΚΟ Κατερίνα Χριστοφίδου χαρακτήρισε απάνθρωπο και ανεύθυνο τον τρόπο που χειρίστηκε το υπουργείο Παιδείας την επάνοδο των μαθητών της Ειδικής Εκπαίδευσης στα σχολεία.
«Χωρίς ίχνος ευαισθησίας και επιφέροντας δυσμενή διάκριση εις βάρος τους, το Υπουργείο Παιδείας εξέδωσε τη σχετική εγκύκλιο, ελάχιστες ώρες πριν χτυπήσει το πρώτο κουδούνι και ενώ ήδη οι γονείς είχαν προετοιμάσει αυτά τα παιδιά για την επιστροφή τους στο σχολείο μαζί με τα άλλα παιδιά. Οι οδηγίες που περιλαμβάνει η εγκύκλιος θα μπορούσαν να είχαν δοθεί πολύ νωρίτερα και έγκαιρα ώστε να δινόταν ο χρόνος της κατάλληλης προετοιμασίας τόσο των γονέων αλλά κυρίως των ιδίων των παιδιών» σημείωσε η κα Χριστοφίδου.
«Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας να αναλογιστεί το βάρος της ευθύνης που του αναλογεί και τη τεράστια ψυχολογική ζημιά που οι παραλείψεις τους έχουν προκαλέσει σε αυτά τα παιδιά και τις οικογένειες τους» κατέληξε.
Δυσμενής διάκριση
Η ΕΔΕΚ έκανε λόγο για δυσμενή διάκριση μαθητών. «Ως ΕΔΕΚ εκτιμούμε ότι παραβιάζει την αρχή της ισότητας και προκαλεί συνθήκες δυσμενούς διάκρισης ανάμεσα στους μαθητές. Η αντίδραση των γονιών είναι πλήρως δικαιολογημένη. Για πολλοστή φορά καλούμε την κυβέρνηση να προωθήσει τον σχεδιασμό πρωτοκόλλων τα οποία να είναι πρακτικά υλοποιήσιμα. Η εξαγγελία ενός πρωτοκόλλου απλά και μόνο για επικοινωνιακούς σκοπούς το οποίο φύσει και θέσει δεν μπορεί να εφαρμοστεί από τους ενδιαφερόμενους, μόνο οργή και απογοήτευση φέρνει» αναφέρεται στην ανακοίνωση της ΕΔΕΚ.
«Είναι απόλυτα αντιληπτό ότι για τη συγκεκριμένη ομάδα μαθητών χρειάζονται ειδικές ρυθμίσεις. Όμως, δεν υπάρχει καμία δικαιολογία για την - τελευταίας στιγμής - ειδοποίηση που έτυχαν οι γονείς και οι μαθητές με ειδικές ανάγκες, όπου μόλις χθες το βράδυ τους ανακοίνωσαν ότι δεν θα πάνε σήμερα στο σχολείο. Αυτό αποτελεί δείγμα προχειρότητας αλλά και διάκρισης από μέρους του Υπουργείου Παιδείας. Σαφώς και έπρεπε να ληφθούν υπόψη οι απόψεις των επιστημόνων. Όμως, ως Συμμαχία Πολιτών ερωτούμε: Δεν μπορούσαν στο Υπουργείο Παιδείας να συσκεφθούν ενωρίτερα με τους ειδικούς; Δεν μπορούσαν να λάβουν τα αναγκαία μέτρα έγκαιρα ώστε να μην υπάρξει αυτή η διάκριση και αναστάτωση; Δεν αντιλαμβάνονται ότι για άλλη μια φορά συμπεριφέρονται σε αυτά τα παιδιά και στους γονείς τους ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας; Αυτό είναι απαράδεκτο και ντροπιαστικό για την κοινωνία μας αλλά κυρίως για το Υπουργείο Παιδείας. Διαχρονικά τα παιδιά της ειδικής εκπαίδευσης λόγω της αντιμετώπισης που έχουν από το Υπουργείο Παιδείας στερούνται βασικά ανθρώπινα δικαιώματα στην εκπαίδευση.
Για εμάς είναι αδιαπραγμάτευτο ότι τα άτομα με αναπηρία και ειδικές ανάγκες σε ισότιμη βάση με τους άλλους ανθρώπους, θα πρέπει να είναι σε θέση να απολαύσουν πλήρη και ίσα δικαιώματα, τόσο ως παιδιά, όσο και ως ενήλικες» αναφέρεται στην ανακοίνωση της Συμμαχίας Πολιτών.
Η Αλληλεγγύη δια του αναπληρωτή Προέδρου κ. Παλλίκαρου είχε συνάντηση με αντιπροσωπεία γονιών παιδιών με ειδικές ανάγκες. Στη διάρκεια της συζήτησης έγινε σαφές ότι αγωνία των γονιών των παιδιών που φοιτούν στις Ειδικές Μονάδες είναι τεράστια για τον εξοστρακισμό τους από το υπουργείο Παιδείας.
Ο Αναπληρωτής Πρόεδρος της Αλληλεγγύης, κ. Πόλυς Παλλήκαρος, ανέφερε προς τους εκπροσώπους της Ομοσπονδίας ότι «οι όποιες ειδικές ρυθμίσεις για τη λειτουργία των ειδικών μονάδων, έπρεπε να είχαν γίνει έγκαιρα για να μην υπάρχουν διακρίσεις. Οι ευθύνες της κυβέρνησης για αυτή την αναστάτωση είναι εμφανείς». Για να προσθέσει: «Η ημέρα που τα παιδιά μας επέστρεψαν στα σχολεία και η «κανονικότητα» στις ζωές μας ήλθε ακόμη πιο κοντά, σημαδεύτηκε από την απερισκεψία και προχειρότητα της κυβέρνησης να αποφασίσει την τελευταία στιγμή ότι τα παιδιά με αναπηρίες που βρίσκονται στις ειδικές μονάδες δεν θα επιστρέψουν στα σχολεία τους όπως όλα τα υπόλοιπα παιδιά».
«Καλούμε τους υπουργούς Παιδείας και Υγείας να έχουν άμεσα συνάντηση με τους γονείς των παιδιών αυτών για να εξευρεθούν άμεσα λύσεις» κατέληξε ο κύριος Παλλήκαρος.
Ως Κίνημα Οικολόγων – Συνεργασία Πολιτών, παρατηρούμε με μεγάλη μας λύπη πως τα ειδικά σχολεία (και οι στέγες για άτομα με ειδικές ανάγκες) παραμένουν κλειστά, αφήνοντας «στην απέξω» αυτή τη μερίδα του μαθητικού πληθυσμού.
Η παράταση του κλεισίματος των εν λόγω σχολείων δημιουργεί τεράστια προβλήματα σε αυτά τα παιδιά και των οικείων τους προσώπων. Τα ειδικά σχολεία είναι κλειστά, τα απογευματινά προγράμματα και οι δραστηριότητες έχουν σταματήσει, και τα άτομα με ειδικές ανάγκες δεν μπορούν να κοινωνικοποιηθούν και περνούν τον μεγαλύτερο χρόνο της μέρας τους κλεισμένα στα σπίτια τους.
Ως Κίνημα Οικολόγων – Συνεργασία Πολιτών, αντιλαμβανόμαστε την λεπτότητα και προσοχή που πρέπει να διέπει αυτό το ζήτημα. Πρέπει να ληφθούν άμεσα αποφάσεις για την επανένταξη αυτών των παιδιών στην κοινωνία και στο σχολικό τους περιβάλλον, με πρώτιστο πάντα γνώμονα την ασφάλεια και την υγεία τους.
Η απόφαση του Υπουργείου Παιδείας να μην επιτρέψει, σήμερα στα παιδιά με ειδικές ανάγκες να προσέλθουν στις τάξεις τους, ήταν αδικαιολόγητη και στέλνει λανθασμένα μηνύματα, αναφέρει η Δημοκρατική Παράταξη.
Σε ανακοίνωση, η Δημοκρατική Παράταξη αναφέρει πως «πρόκειται για μια απόφαση που παραβιάζει τα ανθρώπινα δικαιώματα αυτών των παιδιών» και καλεί το αρμόδιο υπουργείο «να άρει άμεσα αυτή την αδικία σε βάρος τους».
«Αντιλαμβανόμαστε τις ιδιαίτερες ευαισθησίες του Υπουργείου και πως ίσως να απαιτούνταν ορισμένες πρόσθετες ρυθμίσεις για την υποδοχή τους, αλλά αυτό δεν μπορεί να αποτελεί δικαιολογία», προσθέτει.
Αναφέρει επίσης ότι «ειδικά για αυτά τα παιδιά όφειλε το αρμόδιο υπουργείο να φροντίσει ότι θα ήταν από τα πρώτα που θα επέστρεφαν στο σχολείο τους και στην κανονικότητα».