ΚΥΠΕ
Τον ερχόμενο Ιούλιο αναμένεται να υποβληθεί επίσημα το αίτημα προς την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού για τη μετεξέλιξη της ΚΕΔΙΠΕΣ σε φορέα διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων και την εφαρμογή του σχεδίου δόσης έναντι ενοικίου (mortgage-to-rent), δήλωσε αξιωματούχος του Υπουργείου Οικονομικών, τονίζοντας πως η κυβέρνηση επεξεργάζεται τα θέματα επιλεξιμότητας ώστε το νέο σχέδιο προστασίας της πρώτης κατοικίας και επαγγελματικής στέγης να μην έχει τα ίδια αποτελέσματα με το σχέδιο ΕΣΤΙΑ.
Μιλώντας ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών, η Ανθή Χρυσοστόμου Λαπαθιώτη, Διευθύντρια της Διεύθυνσης Χρηματοοικονομικής Σταθερότητας στο ΥΠΟΙΚ, δεν έδωσε συγκεκριμένα στοιχεία αφού το ζήτημα τυγχάνει επεξεργασίας από συγκεκριμένο εξωτερικό σύμβουλο, προκειμένου να ολοκληρωθεί το σχέδιο προς την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού.
Στη σημερινή συνεδρία της Επιτροπής εξετάστηκε το θέμα της μετεξέλιξης της ΚΕΔΙΠΕΣ σε εθνικό φορέα διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων, αλλά και των διαδικασιών που ακολουθεί όσον αφορά την παραχώρηση λύσεων αναδιαρθρώσεων σε δανειολήπτες.
Η λειτουργία της ΚΕΔΙΠΕΣ το 2018 είχε εγκριθεί από τη ΓΔ Ανταγωνισμού στη βάση συγκεκριμένων δεσμεύσεων, αφού αφορούσε την παραχώρηση κρατικών εγγυήσεων στο πλαίσιο της διαδικασίας μεταφοράς του εξυπηρετούμενου χαρτοφυλακίου της πρώην Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας στην Ελληνική Τράπεζα.
«Ίσως το σχέδιο να υποβληθεί στην ΓΔ Ανταγωνισμού μέχρι τον Ιούλιο του 2022 και να μας απαντήσει ανάλογα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή», ανέφερε η κ. Λαπαθιώτη, προσθέτοντας πως το Υπουργείο έχει συχνές επαφές με την ΓΔ Ανταγωνισμού αναφορικά με τις παραμέτρους του σχεδίου έτσι ώστε η έγκρισή του να καταστεί πιο εύκολη.
Η κ. Λαπαθιώτη είπε πως το σχέδιο θα καταρτιστεί στη βάση των προηγούμενων σχεδίων, όπως το ΕΣΤΙΑ και θα αφορά κύριες κατοικίες και επαγγελματική στέγη αξίας μέχρι €350.000, ενώ σημείωσε ότι υπό επεξεργασία βρίσκονται και τα κριτήρια επιλεξιμότητας.
«Κάποια εισοδηματικά κριτήρια πρέπει να τεθούν στο σχέδιο, που να διασφαλίζουν ότι υπάρχει πραγματική ανάγκη για ένα δανειολήπτη για να συμμετέχει στο σχέδιο, αφού πρέπει να έχει κοινωνικό χαρακτήρα», εξήγησε, σημειώνοντας ότι το σχέδιο θα αφορά συνεργάσιμους δανειολήπτες.
«Όμως, θα κοιτάξουμε το στοιχείο με περιουσιακά στοιχεία να μην είναι με τις ίδιες παραμέτρους με το ΕΣΤΙΑ για να μην έχει τα ίδια αποτελέσματα με το ΕΣΤΙΑ. Άρα, ναι, εισοδηματικά κριτήρια και βλέπουμε αν θα υπάρξουν και τι σε περιουσιακά κριτήρια για την ένταξη στο σχέδιο», πρόσθεσε.
Παράλληλα, η κ. Λαπαθιώτη είπε πως θα υπάρξει δημοσιονομικός αντίκτυπος, ο οποίος «θα εξαρτηθεί από το μέγεθος του χαρτοφυλακίου και τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά του σχεδίου, αλλά μάλλον ο αντίκτυπος θα αφορά το ποσό που θα καταβληθεί από την ΚΕΔΙΠΕΣ για απόκτηση του χαρτοφυλακίου και επίσης το ενοίκιο που θα πληρώνει στους ευάλωτους».
«Για τους ευάλωτους δανειολήπτες το ενοίκιο θα το καταβάλλει η κυβέρνηση», πρόσθεσε.
Σημείωσε ακόμη ότι το νέο αυτό σχέδιο ίσως οδηγήσει σε αναστολή «για δύο ή τρία χρόνια της καταβολής (για αποπληρωμή της κρατικής βοήθειας) που κάνει στην κυβέρνηση».
Υπενθύμισε ότι η κυβέρνηση έχει εφαρμόσει ήδη τρία σχέδια για προστασία της πρώτης κατοικίας. Πρόκειται για το σχέδιο ΕΣΤΙΑ, το σχέδιο για τερματισμένα δάνεια του Φορέα Ισότιμης Κατανομής Βαρών για πρόσφυγες και το ΟΙΚΙΑ, που έχει τα ίδια κριτήρια με το ΕΣΤΙΑ, και αφορά δάνεια με κυβερνητικά χρήματα ή το ακίνητο βρισκόταν σε κρατική γη.
ΚΕΔΙΠΕΣ: Ακροβατούμε μεταξύ ευάλωτων και κακοπληρωτών
----------------------
Εξάλλου, μιλώντας στη συνεδρία ο Πρόεδρος της ΚΕΔΙΠΕΣ Λάμπρος Παπαδόπουλος είπε πως η ΚΕΔΙΠΕΣ από την έναρξη της λειτουργίας της τον Σεπτέμβριο του 2018 έχει επιτύχει συνολικές λύσεις €2,8 δισ., από τα οποία οι αναδιαρθρώσεις ήταν €1,1 δισ., εισέπραξε σε ταμειακές εισροές €1,2 δισ., ενώ η κρατική βοήθεια που έχει αποπληρωθεί σε μετρητά ανέρχεται σε €570 εκατ. €140 εκατ. σε ακίνητα, ενώ πληρώθηκαν €250 εκατ. σε υποχρεώσεις της πρώην ΣΚΤ, ήτοι το σχέδιο προστασίας περιουσιακών στοιχείων που παραχωρήθηκε στην Ελληνική και για το σχέδιο εθελούσιας αποχώρησης, ενώ έχουν καταβληθεί ως φορολογία €70 εκατ. Εξάλλου, σύμφωνα με σημείωμα που κατέθεσε η ΚΕΔΙΠΕΣ οι διαγραφές δανείων από την έναρξη της λειτουργίας της ΚΕΔΙΠΕΣ ανήλθαν σε €1,1 δισ.
«Αν τα προσθέσουμε όλα μαζί έχουμε δώσει πέραν του €1 δισ. στο κράτος», είπε, προσθέτοντας πως στους πρώτους έξι μήνες η ΚΕΔΙΠΕΣ δεν είχε άδεια εταιρείας διαχείρισης πιστώσεων, ενώ υπήρξε και η πανδημία του κορωνοϊού.
«Προσπαθούμε πάντα να πετύχουμε βιώσιμες αναδιαρθρώσεις, αυτός είναι ο σκοπός μας, προσπαθούμε να προστατέψουμε τις ευάλωτες ομάδες, αλλά έχουμε και από την πλευρά τους στρατηγικούς κακοπληρωτές. Ακροβατούμε μεταξύ των δύο, κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε να κάνουμε για να φέρουμε το καλύτερο αποτέλεσμα και να εκπληρώσουμε την αποστολή μας, που είναι η πλήρης αποπληρωμή της κρατικής βοήθειας», είπε.
Σημείωσε ωστόσο ότι η πλήρης αποπληρωμή είναι βάσει των νομοθετικών πλαισίων, οδηγιών κανόνων, προσθέτοντας πως τυχόν αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο θα επηρεάσουν την ικανότητά μας να αποπληρώσουμε την κρατική βοήθεια στο σύνολό της.
Εξάλλου, ο Γενικός Διευθυντής της ΚΕΔΙΠΕΣ Μάριος Παπαδόπουλος ανέφερε στην επιτροπή ότι η ΚΕΔΙΠΕΣ δεν προχωρεί σε εκποιήσεις κύριας κατοικίας με αξία κάτω των €350.000.
Στη συνεδρία συζητήθηκε επίσης για πολλοστή φορά τροποποιητικό νομοσχέδιο του νόμου περί αγοραπωλησίας πιστωτικών διευκολύνσεων, ο οποίος θέτει το πλαίσιο αδειοδότησης και εποπτείας των εταιρειών διαχείρισης πιστώσεων, ενώ δίνει στις εταιρείες αυτές πρόσβαση στο σύστημα Αριάδνη και στα στοιχεία του Κτηματολογίου. Η έγκριση του νομοσχεδίου είναι εξάλλου στα προαπαιτούμενα για την εκταμίευση της πρώτης δόσης ύψους €85 εκατ. από τα κονδύλια του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Εκπρόσωπος της Κεντρικής Τράπεζας δήλωσε πως με βάση το νομοσχέδιο, οι εταιρείες διαχείρισης θα έχουν ακριβώς τα ίδια δικαιώματα και υποχρεώσεις όπως και τα αδεδιοδοτημένα πιστωτικά ιδρύματα για τη διαχείριση καθυστερήσεων. Σημείωσε πως μετά την έγκριση του νόμου, η ΚΤΚ θα εκδοθούν οι τρεις οδηγίες της ΚΤΚ για τη διαχείριση καθυστερήσεων για να ισχύουν και για τις εταιρείες διαχείρισης.
Είπε ακόμη πως πέραν της Altamira, οι υπόλοιπες εταιρείες διαχείρισης πιστώσεων είναι εταιρείες κάτω από τραπεζικούς ομίλους παρά μεμονωμένες εταιρείες παροχής υπηρεσιών διαχείρισης πιστώσεων (third-party providers).
Παράλληλα, ο Χρηματοοικονομικός Επίτροπος είπε πως έχουν προκληθεί τεράστιες καθυστερήσεις λόγω ευθυνοφοβίας στην εφαρμογή του νόμου εκ μέρους των εταιρειών.
Εκ μέρους της Gordian, η Διευθύνουσα Σύμβουλος της εταιρείας Ανθή Εξαδάκτυλου απέρριψε θέση ότι οι εταιρείες εξαγοράς πιστώσεων διεκδικούν από τους δανειολήπτες όλο το ποσό του δανείου.
Όπως είπε, το 70% των λύσεων για επίλυση των ΜΕΔ είναι συναινετικά, ενώ ανέδειξε την αποτελεσματικότητα του πλαισίου για εκποιήσεις, λέγοντας πως οι πλείστες συναινετικές λύσεις βρίσκονται και συμφωνούνται μετά την πραγματοποίηση του πρώτου πλειστηριασμού. Σημείωσε δε πως μόνο το 2% των χρεών έγινε ανάκτηση από εγγυητές και αφορά περιπτώσεις «στις οποίες υπάρχει ξεκάθαρα πλούτος πίσω από τα δάνεια, τα οποία ερχόμαστε να διευθετήσουμε».
Σημείωσε πως λόγω της απουσίας πρόσβασης στα στοιχεία ενός δανειολήπτη, διαγραφές γίνονται μετά τη λήψη ένορκης δήλωσης περιουσιακών στοιχείων από τον δανειολήπτη.
Ο Πανίκος Μουζούρης, της Themis Portfolio Management, ανέφερε ότι η συμφωνία που έγινε με την Τράπεζα Κύπρου προνοούσε ρητά ότι δεν μεταφέρονται δάνεια που εμπίπτουν στο ΕΣΤΙΑ και πρόσθεσε ότι αν από κάποιο λάθος έχουν μεταφερθεί η εταιρεία τα εξετάζει στη βάση των προνοιών του σχεδίου και βάσει της συμφωνίας με το Υπουργείο Οικονομικών.
Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΔΗΚΟ, Πανίκος Λεωνίδου είπε πως το ΔΗΚΟ έχει επισημάνει τις σοβαρές ενστάσεις του για ζητήματα που αφορούν τη λειτουργία αυτού του νομοσχεδίου. «Με βάση αυτό το νομοσχέδιο δίνονται περαιτέρω εξουσίες στις τράπεζες, μεταφέρονται δηλαδή όλα τα δικαιώματα που έχουν οι τράπεζες χωρίς να φαίνεται ή να αποτυπώνεται οποιοδήποτε δικαίωμα των δανειοληπτών, είναι συνεπώς ένα ετεροβαρές νομοθέτημα και ως εκ τούτου συζήτησης για να το εμπλουτίσουμε με περαιτέρω δικαιώματα των δανειοληπτών», πρόσθεσε.
Ο βουλευτής της ΔΗΠΑ Αλέκος Τρυφωνίδης κατήγγειλε «με τον πιο εμφαντικό τρόπο το τρόπο λειτουργίας αυτών των εταιρειών αλλά και της συμπεριφοράς τους στους δανειολήπτες»
«Καταγγέλλουμε δημοσίως τις εταιρείες αυτές γιατί ενώ το δάνειο που έχουν εξαγοράσει με άλφα ποσό με διάφορες δικαιολογίες και επιβαρύνσεις, το δάνειο διπλασιάζεται και στη συνέχεια ζητούν από τον δανειολήπτη ολόκληρο το ποσό», είπε.