ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Υφ. Έρευνας: Το ChatGPT και άλλα παρόμοια εργαλεία παρέχουν προκλήσεις και ευκαιρίες

Ο κ. Φίλιππος Χατζηζαχαρίας τόνισε τη σημασία του να ενισχυθούν οι δεξιότητες του ανθρώπινου δυναμικού

ΚΥΠΕ

Είναι πλέον πιο σημαντικό από ποτέ να ενισχυθούν οι δεξιότητες του ανθρώπινου δυναμικού μέσω της κατάρτισης, συμπεριλαμβανομένων των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού, δήλωσε ο Υφυπουργός Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής, Φίλιππος Χατζηζαχαρίας, στο Διεθνές Εκπαιδευτικό Συνέδριο με θέμα «Ψηφιακή Μετάβαση και Ένταξη στην Εκπαίδευση: Μια ατζέντα για δράση» στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας.

Ο Υφυπουργός τόνισε ότι οι τεχνολογικές εξελίξεις, η ψηφιοποίηση και οι αναδυόμενες τεχνολογίες αιχμής όπως η τεχνητή νοημοσύνη μεταμορφώνουν γρήγορα την κοινωνία και την οικονομία στο σύνολό της καθώς και το εργασιακό περιβάλλον.

«Είναι πλέον πιο σημαντικό από ποτέ να ενισχυθούν οι δεξιότητες του ανθρώπινου δυναμικού μέσω της εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένων των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού, ώστε να μπορούν να χρησιμοποιούν Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών και ψηφιακά μέσα για εργασιακούς σκοπούς και για την επεξεργασία των καθημερινών συναλλαγών τους», είπε.

Πρόσθεσε ότι η αγορά εργασίας θα αντιμετωπίσει επαναστατικές αλλαγές καθώς ορισμένες από τις παραδοσιακές θέσεις εργασίας θα εξαφανιστούν ενώ θα δημιουργηθούν νέες.

«Η εκπαίδευση θα παίξει βασικό ρόλο βοηθώντας την κοινωνία να προσαρμοστεί σε αυτές τις αλλαγές. Το εκπαιδευτικό σύστημα θα πρέπει λοιπόν να προσαρμοστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να εστιάζει σε δεξιότητες που θα είναι λιγότερο ικανές οι μηχανές και όχι σε εκείνες που γρήγορα θα θεωρούνται απαρχαιωμένες», επεσήμανε.

Πρόσθεσε ότι οι θέσεις εργασίας που θα αναπτυχθούν θα είναι εκείνες που απαιτούν προσωπική συμβολή, ευελιξία, δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και δημιουργικότητα. Προς το παρόν, σημείωσε, η αυτοματοποίηση και η τεχνολογία πληροφοριών δεν έχουν καταφέρει να αντικαταστήσουν αυτές τις δεξιότητες σε μεγάλο βαθμό.

Παράλληλα είπε ότι η εκμάθηση Η/Υ στα σχολεία πρέπει να είναι σε υψηλό επίπεδο και οι μαθητές να διδάσκονται μαθήματα πληροφορικής όπως τα Μαθηματικά, η Στατιστική και ο Προγραμματισμός.

«Για τη δημιουργία μιας πραγματικά ψηφιακής κοινωνίας, το Υφυπουργείο υλοποιεί δράσεις για την αναβάθμιση των δεξιοτήτων όλου του πληθυσμού, για μια οικονομία χωρίς κοινωνικούς αποκλεισμούς. Στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τις Ψηφιακές Δεξιότητες, προβλέπεται η ανάπτυξη της πλατφόρμας Citizens’ Digital Academy όπου οι πολίτες θα έχουν δωρεάν πρόσβαση σε εκπαιδευτικό υλικό. Μια σειρά από δράσεις στοχεύουν στην αναμόρφωση των σχολικών προγραμμάτων, στην προώθηση της σταδιοδρομίας στην επιστήμη και την τεχνολογία και στην καλλιέργεια επιχειρηματικής νοοτροπίας», είπε ο αναπληρωτής υπουργός.

Σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων των πολιτών, είπε ότι το Υφυπουργείο, σε συνεργασία με φορείς όπως η Κυπριακή Ακαδημία Δημόσιας Διοίκησης, η Αρχή Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού, το Κέντρο Παραγωγικότητας και τα Πανεπιστήμια, σχεδιάζει και υλοποιεί δράσεις για την ανάπτυξη και αναβάθμιση των δεξιοτήτων του εργατικού δυναμικού τόσο του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα, καθώς και του γενικού πληθυσμού, συμπεριλαμβανομένων των ευάλωτων ομάδων και των απομακρυσμένων περιοχών.

Παράλληλα, είπε ότι το Υφυπουργείο υλοποιεί δράσεις με στόχο τη διευκόλυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού των επιχειρήσεων. Σημείωσε ότι για την περίοδο 2021-2027 έχει σχεδιαστεί πρόγραμμα συνολικού προϋπολογισμού 30 εκατ. ευρώ για την υποστήριξη της ψηφιακής μετάβασης των επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης τεχνολογιών αιχμής όπως η τεχνητή νοημοσύνη, το blockchain και οι υπηρεσίες υπολογιστικού νέφους.

Η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) εξελίσσει συνεχώς το τοπίο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, δήλωσε ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, καθηγητής Φίλιππος Πουγιούτας.

Όπως είπε, τα ευφυή εκπαιδευτικά συστήματα, με χρήση ανάλυσης δεδομένων, παρέχουν εξατομικευμένη και προσαρμοστική μάθηση, προσαρμόζοντας έτσι την εκπαίδευση και τη μαθησιακή διαδικασία στις μοναδικές ανάγκες, τα δυνατά σημεία και τις αδυναμίες κάθε μαθητή. Πρόσθεσε ότι το ChatGPT και άλλα παρόμοια εργαλεία ΤΝ παρέχουν προκλήσεις αλλά και μεγάλες ευκαιρίες για μάθηση και εργασία.

Ταυτόχρονα, σημείωσε ότι δεν είναι μόνο η τεχνητή νοημοσύνη που φέρνει επανάσταση στον τομέα της εκπαίδευσης, αλλά και οι τεχνολογίες metaverse μετατρέπουν την ηλεκτρονική εκπαίδευση σε εικονική εκπαίδευση, παρέχοντας περιβάλλοντα μάθησης όπου οι χρήστες αλληλεπιδρούν μέσω ψηφιακών avatar και ολογραμμάτων.

«Οι ευκαιρίες είναι πραγματικά ατελείωτες και θα πρέπει να εκμεταλλευτούμε τις μεγάλες δυνατότητες των τεχνολογιών», είπε.

Ο Βρετανός Ύπατος Αρμοστής στην Κύπρο, Ιρφάν Σιντίκ, είπε ότι η εκπαίδευση είναι ο ισχυρότερος δεσμός μεταξύ Κύπρου και ΗΒ, αφού πολλοί Κύπριοι σπουδάζουν στο Ηνωμένο Βασίλειο, επισημαίνοντας ότι οι Κύπριοι φοιτητές επιλέγουν τα Πανεπιστήμια του Ηνωμένου Βασιλείου που κατατάσσονται μεταξύ των κορυφαίων πανεπιστημίων στον κόσμο.

Αναφέρθηκε επίσης στο πνεύμα που προέρχεται από τη βρετανική εκπαίδευση και στη δια βίου μάθηση που το συνοδεύει. Είπε επίσης ότι οι ευκαιρίες που προέρχονται από την ψηφιακή μετάβαση και την τεχνολογική επανάσταση είναι τόσο μεγάλες και είναι πραγματικά σημαντικό να σκεφτούμε πώς θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν ή να είναι ευρύτερα προσβάσιμες σε όλο τον κόσμο.

Ο Πρόεδρος του Συμβουλίου για την Εκπαίδευση στην Κοινοπολιτεία, Λόρδος Sonny Leong, είπε ότι η εκπαίδευση βρίσκεται επί του παρόντος σε μια ψηφιακή επανάσταση που θα έχει βαθιές συνέπειες στο μέλλον των παγκόσμιων πολιτών.

Όπως είπε, ο ψηφιακός μετασχηματισμός και η ένταξη διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη βελτίωση της εκπαίδευσης και στην προώθηση της ανάπτυξης. Μιλώντας για το ChatGPT είπε ότι είναι η πιο πρόσφατη από μια σειρά ισχυρών τεχνολογιών που είναι πλέον διαθέσιμη τόσο σε εκπαιδευτικούς όσο και σε μαθητές, λέγοντας ότι με όλα τα μεγάλα οφέλη και προκλήσεις «πρέπει να είμαστε σε εγρήγορση σε αυτό και να ανταποκριθούμε στον ιστορικό και άνευ προηγουμένου ρυθμό αλλαγής."

Είπε επίσης ότι η τεχνολογία, η τεχνητή νοημοσύνη και  η βιομηχανική επανάσταση αυτού του αιώνα θα παίξουν αναμφίβολα ρόλο στην παροχή της επειγόντως αναγκαίας πράσινης λύσης για τον σύγχρονο κόσμο.

Η Διευθύνουσα Σύμβουλος και Γενικός Γραμματέας του Συνδέσμου Πανεπιστημίων της Κοινοπολιτείας, Δρ Joanna Newman, είπε ότι η διερεύνηση του ψηφιακού μετασχηματισμού στην εκπαίδευση για πιο πράσινες και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνίες είναι εξαιρετικά επίκαιρη στον ταχέως εξελισσόμενο κόσμο μας. Και αυτό γιατί, όπως είπε η ψηφιακή επανάσταση που επιταχύνθηκε από την πανδημία άλλαξε τις ζωές μας προκαλώντας μεγάλο ενθουσιασμό αλλά και μεγάλο άγχος στους αποκλεισμένους.

Η Διευθύντρια της Διεύθυνσης Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στο Υπουργείο Παιδείας, Τέρψα Κωνσταντινίδου, τόνισε ότι η ψηφιακή μετάβαση είναι βασική προτεραιότητα που απαιτεί ψηφιακά καταρτισμένο εργατικό δυναμικό, ψηφιακά ενδυναμωμένους πολίτες και ισχυρό ψηφιακό εκπαιδευτικό σύστημα.

Είπε επίσης ότι οι δεξιότητες ψηφιακής εκπαίδευσης είναι απαραίτητες για να διασφαλιστεί ότι η ψηφιακή μετάβαση είναι χωρίς αποκλεισμούς και κυρίως επωφελής για όλους. Οι συνεχείς τεχνολογικές αλλαγές, πρόσθεσε, απαιτούν τη δια βίου ανάπτυξη δεξιοτήτων από όλους τους μαθητές, ώστε η Κύπρος να παραμείνει βιώσιμη και οικονομικά ανταγωνιστική.

Το συνέδριο διοργανώθηκε από το Συμβούλιο για την Εκπαίδευση στην Κοινοπολιτεία (CEC), το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, το Ίδρυμα για τη Διαχείριση Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Δια Βίου Μάθησης (IDEP) και την Έδρα της UNESCO του Πανεπιστημίου Λευκωσίας.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση