ΚΥΠΕ
Η κοινοπραξία CPP-METRON Consortium Ltd διαθέτει και την εμπειρία και τα μέσα για την υλοποίηση αυτού του έργου, αναφέρεται σε σειρά δελτίων Τύπου που έστειλε την Πέμπτη η Διοίκηση CMC σχετικά με τα όσα δημοσιεύονται τις τελευταίες ημέρες στα ΜΜΕ για το θέμα του τερματικού φυσικού αερίου στο Βασιλικό.
Στις ανακοινώσεις της αναφέρει ότι δεν τοποθετήθηκε μέχρι στιγμής αλλά τώρα τοποθετείται μέσα στα επιτρεπτόμενα όρια στη βάση των όρων των υποχρεώσεων της.
Η CPP έχει την εμπειρία και τα μέσα για την υλοποίηση αυτού του έργου, είναι ένας έμπειρος και διεθνώς αναγνωρισμένος ανάδοχος για έργα αυτού του είδους, σημειώνει.
Η CMC αναφέρει ότι "οι συνεχείς αναφορές στα ΜΜΕ σχετικά με την έλλειψη εμπειρίας της CPP είναι γελοίες και συκοφαντικές".
"Το πραγματικό ερώτημα που πρέπει να τεθεί είναι τι εμπειρία έχει η ΕΤΥΦΑ σε έργα Oil & Gas και Marine" διερωτάται.
Η CMC, προσθέτει, "δεν είχε εγκαταλείψει το έργο, ούτε έχει καταφύγει σε εκβιασμό ή οποιαδήποτε άλλη παρόμοια συμπεριφορά. Αναφορές και σχόλια για αυτό είναι πολύ προσβλητικά και εντελώς αναληθή".
Αναφέρει ότι παρέμεινε δεσμευμένη στην ολοκλήρωση και στη συνέχεια στη λειτουργία του έργου και ότι δεδομένης της εμπειρίας και των πόρων της, είναι, όπως ήταν πάντοτε, σε θέση να το πράξει.
Η CMC παρακολούθησε τα δημοσιεύματα σχετικά με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας (ΥΕΕΒ) από τις καθυστερήσεις στις άλλες υποδομές που απαιτούνται προτού η ΕΤΥΦΑ - ΥΕΕΒ μπορέσουν να πραγματοποιήσουν τη φιλοδοξία να χρησιμοποιήσουν φυσικό αέριο σε ολόκληρο το νησί, αλλά, με τη συνεργασία της ΕΤΥΦΑ και την ανανεωμένη υποστήριξη του ΥΕΕΒ, η CMC μπορεί και θα προσφέρει τη συμβολή της σε αυτό το όραμα – τον τερματικό σταθμό εισαγωγής Φυσικού Αερίου στη Λεμεσό – για τον λαό της Κύπρου, προσθέτει.
Αναφορικά με την πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου FSRU «Προμηθέας ΕΤΥΦΑ», εκφράζει έκπληξη για τα άρθρα στον Τύπο που αναφέρουν ότι το πλοίο δεν είναι αξιόπλοο. "Αυτό είναι προφανώς λανθασμένο" λέει και προσθέτει ότι έγιναν πολλές δοκιμές υπό την επίβλεψη των Lloyds Register, Schulte Marine Concept, Wilhelmsen Technical Vessel Managers, COSCO, ακόμη και εκπροσώπων της ΕΤΥΦΑ.
Περαιτέρω, εκφράζει έκπληξη για άρθρα στα ΜΜΕ και τηλεοπτικές συνεντεύξεις που υποστηρίζουν ότι η πιστοποίηση του αξιόπλου και ετοιμότητας εκκρεμεί ακόμη από τους αρμόδιους φορείς πιστοποίησης.
Αναφέρει ότι στις 16 Ιανουαρίου 2024, η Lloyds Register εξέδωσε «Δήλωση ετοιμότητας για παράδοση» υπέρ του «ΕΤΥΦΑ Προμηθέας» και ότι η Δήλωση αυτή κοινοποιήθηκε επίσημα με την ΕΤΥΦΑ. Υπήρξε, συνεχίζει, τελετή παράδοσης στο ναυπηγείο στην Κίνα τον Ιανουάριο, στην οποία η ΕΤΥΦΑ ήταν έγκαιρα και επίσημα προσκεκλημένη αλλά δεν παρευρέθηκε. Σύμφωνα με το μητρώο Lloyds, δεν υπάρχει καμία τεχνική εκκρεμότητα για να ταξιδέψει το «ΕΤΥΦΑ Προμηθέας» στην Κύπρο, αλλά υπάρχουν ορισμένα βήματα που μόνο η ΕΤΥΦΑ έχει την εξουσία και την υποχρέωση να κάνει, ως νόμιμος ιδιοκτήτης, προσθέτει.
Εκφράζει ανησυχία για την έλλειψη, όπως αναφέρει, υποδομής και εξοπλισμού για τη διαχείριση του Προμηθέα κατά την άφιξη του στην Κύπρο και λέει ότι οι διαθέσιμες πληροφορίες υποδηλώνουν ότι η Κύπρος δεν διαθέτει τα απαιτούμενα ρυμουλκά και έμπειρη πλοήγηση πλοίου μεταφοράς αερίου. Επιπλέον, κάνει λόγο για κοντινά ιχθυοτροφεία και το πεδίο βολής λέγοντας ότι χωρίς να αντιμετωπιστούν αυτά τα προβλήματα, το «ΕΤΥΦΑ Προμηθέας» είναι αδύνατο να προσεγγίσει καν την προβλήτα.
Προσθέτει ότι εδώ και μήνες προσπαθεί να συνεργαστεί με την ΕΤΥΦΑ για αυτά τα καθαρά υλικοτεχνικά θέματα (όχι συμβατικά) σχετικά με την ολοκλήρωση και το απόπλου στην Κύπρο αλλά υποστηρίζει ότι η "ΕΤΥΦΑ επέλεξε να αγνοήσει όλα τα αιτήματα που σχετίζονται με τις πρακτικές δυνατότητες παράδοσης του σκάφους. Ο χρόνος άφιξης του πλοίου στην Κύπρο βρίσκεται στα χέρια της ΕΤΥΦΑ και η CMC δεν μπορεί να ευθύνεται".
Σε ό,τι αφορά την προβλήτα και τα χερσαία έργα, αναφέρει ότι αυτά τα έργα έχουν καθυστερήσει από έναν συνδυασμό παραγόντων που δεν είναι ευθύνη της CMC. Πρώτον, οι εργασίες ξεκίνησαν καθυστερημένα λόγω του καθυστερημένου διορισμού του Μηχανικού από την ΕΤΥΦΑ και αναφέρει ότι η Hill International διορίστηκε τον Αύγουστο του 2020, 8 μήνες αφότου η ΕΤΥΦΑ υπέγραψε τη σύμβαση με την Κοινοπραξία. Δεύτερον, τα έργα της CMC επηρεάστηκαν τόσο από τις συνεχιζόμενες επιπτώσεις της πανδημίας όσο και από τις παρατυπίες όπως αναφέρει, στις διαδικασίες της ΕΤΥΦΑ για έγκριση εργασιών και πληρωμή. Τρίτον, ενώ το αρχικό αντικείμενο του έργου είναι η υποδομή που απαιτείται για την υποστήριξη τερματικού σταθμού υποδοχής φυσικού αερίου, οι απαιτήσεις της ΕΤΥΦΑ έχουν μονομερώς αλλάξει και έχουν επιβληθεί στην CMC και έχουν αναγκάσει την CMC να κατασκευάσει και τερματικό εξαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου, όπως αναφέρει.
Η κοινοπραξία αναφέρει ότι οι εγκαταστάσεις εξαγωγής υγρού φυσικού αερίου απαιτούν εντελώς διαφορετικούς κώδικες και πρότυπα μηχανικής και κατασκευής σε αντίθεση με τις βασικές εγκαταστάσεις εισαγωγής φυσικού αερίου και ότι όλη αυτή η νέα εργασία απαιτεί δουλειά προγραμματισμό, σχεδιασμό και εγκατάσταση.
Οι συγκρίσεις, αναφέρει, που κάνει το Υπουργείο με το χρόνο για την ολοκλήρωση άλλων έργων αλλού στον κόσμο "είναι άδικες, καθώς δεν συγκρίνονται όμοια με όμοια".
Το Υπουργείο "συγχέει τις εγκαταστάσεις εισαγωγής φυσικού αερίου στη Γερμανία με μια εγκατάσταση εξαγωγής υγρού φυσικού αερίου, που μετά την υπογραφή της σύμβασης, η ΕΤΥΦΑ επέβαλε τώρα και ζήτησε την κατασκευή από την CMC. Η CMC βρίσκει ανησυχητικό το γεγονός ότι οι βασικές βέλτιστες πρακτικές του κλάδου παρανοούνται και ως εκ τούτου παραποιούνται στα ΜΜΕ".
Αναφέρει ακόμη ότι "εξακολουθούν να παρακρατούνται αδικαιολόγητα πληρωμές, εμποδίζοντας τη συνέχιση των εργασιών".
Επιπλέον, η CMC λέει ότι "μέχρι στιγμής έχει αναλάβει το άδικο βάρος της χρηματοδότησης του έργου και της προσαρμογής των αλλαγών της ΕΤΥΦΑ, ξεπερνώντας παράλληλα τις πρακτικές και τεχνικές προκλήσεις που θέτει η ΕΤΥΦΑ".