Money Review
Η μακροοικονομική αβεβαιότητα και η συνεχής άνοδος των τιμών αποθαρρύνουν τους προηγουμένως πιστούς πελάτες της αγοράς πολυτελείας από το να ξοδέψουν σε προϊόντα που δεν είναι πρώτης ανάγκης. Ως αποτέλεσμα, έρχεται φέτος η πρώτη επιβράδυνση της αγοράς πολυτελείας μετά την πανδημία, σύμφωνα με σχετική ανάλυση της Bain & Company για τον κλάδο, η οποία αναμένει συρρίκνωση 2% σε σύγκριση με το 2023. Μάλιστα, μόλις το ένα τρίτο των λιανεμπόρων της αγοράς πολυτελείας προβλέπεται να δει ανάπτυξη το 2024, έναντι δύο στους τρεις πέρυσι.
Η τάση αποστροφής από τα είδη πολυτελείας είναι ιδιαίτερα έντονη ανάμεσα στους νέους κάτω των 30 ετών, οι οποίοι επιδεικνύουν όλο και πιο «χλιαρή» στάση απέναντι στα πολυτελή αγαθά. Εν μέρει χάρη σε αυτή την ηλικιακή κατηγορία, η καταναλωτική βάση της αγοράς έχει συρρικνωθεί κατά περίπου 50 εκατομμύρια την τελευταία διετία. Στο μεταξύ, οι κορυφαίοι πελάτες συνεχίζουν να αυξάνουν το μερίδιό τους στην κατανάλωση πολυτελών ειδών, όμως σταδιακά χάνουν το αίσθημα της αποκλειστικότητας, ένα από τα μεγάλα ατού που προσέφεραν ανέκαθεν οι μάρκες πολυτελείας.
Απεναντίας, παρατηρείται στροφή προς τις εμπειρίες πολυτελείας, όπως ταξίδια και κοινωνικές διοργανώσεις, με μία ιδιαίτερη προτίμηση στην προσωπική φροντίδα και τη σωματική και ψυχική υγεία έναντι των υλικών αγαθών. Στο μεταξύ, τα προϊόντα που προσφέρουν μοναδικές εμπειρίες πολυτελείας, ιδίως αυτά που απευθύνονται στους πολύ πλούσιους πελάτες, όπως γιοτ, αυτοκίνητα και τζετ, προσελκύουν τεράστιο ενδιαφέρον.
Σε επίπεδο γεωγραφικό, παρατηρήθηκε ισχυρή άνθιση στην Ιαπωνία, σταθερότητα στη Νότια Ευρώπη και μια πορεία βελτίωσης στις ΗΠΑ. Ωστόσο, επιβραδύνθηκε ραγδαία η αγορά της Κίνας, ενώ η Νότιος Κορέα αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις.
Προοπτικές να επανέλθει η αγορά πολυτελείας
Αν επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις της Bain & Company, θα πρόκειται για την τρίτη ετήσια επιβράδυνση που έχει καταγραφεί τα τελευταία 20 χρόνια, μετά το 2009 στην κορύφωση της χρηματοπιστωτικής κρίσης και το 2020 λόγω της πανδημίας.
Το 2020, όταν μεγάλο μέρος του πλανήτη είχε υγειονομικούς περιορισμούς, η αγορά πολυτελών προϊόντων συρρικνώθηκε στα 236 δισ. από 300 δισ. δολάρια. Η πτώση του 2024 είναι βέβαια μικρότερη, με την αγορά να αποτιμάται πέρυσι στα 390 δισ. και τώρα να φτάνει στα 384 δισ.
Σύμφωνα πάντως με τις συντάκτριες της ανάλυσης, η αγορά της πολυτέλειας έχει τη δυνατότητα να επανέλθει σε αναπτυξιακή τροχιά. «Η μακροπρόθεσμη ανάπτυξη της αγοράς αναμένεται να είναι γερή, χάρη στις προσδοκώμενες αυξήσεις στον πλούτο και την καταναλωτική βάση της πολυτέλειας. Το ξεκλείδωμα αυτής της ανάπτυξης θα απαιτήσει σαφήνεια στην στρατηγική και την εκτέλεση. Οι μάρκες θα πρέπει να ανακαλύψουν ξανά τον σκοπό τους και να αγκαλιάσουν τους θεμελιώδεις πυλώνες της βιομηχανίας: ελκυστικότητα χάρη στη δεξιοτεχνία, τη δημιουργικότητα και ξεχωριστές αξίες της κάθε μάρκας. Ουσιώδεις, προσωποποιημένες και πολιτιστικά ισχυρές συνδέσεις πελατών και εμπειριών. Και τεχνολογικά υποστηριζόμενη άριστη εκτέλεση», αναφέρουν χαρακτηριστικά.