ΚΥΠΕ
Την άμεση εξέταση του ενδεχομένου εισαγωγής μεταχειρισμένων εμπορικών οχημάτων από τρίτες χώρες συζήτησε την Πέμπτη η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, σε συνέχεια της συζήτησης επί του θέματος, το οποίο εξετάστηκε έπειτα από εισήγηση των βουλευτών του ΑΚΕΛ Γιαννάκη Γαβριήλ, Κώστα Κώστα και Βαλεντίνου Φακοντή.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, υπήρξαν διαφωνίες ως προς την αποτελεσματικότητα της εν λόγω πρότασης, τόσο από την άποψη οικονομικού οφέλους και βελτιωμένης ασφάλειας για τους επαγγελματίες, όσο και από πλευράς προώθησης των στόχων πράσινης μετάβασης.
Συγκεκριμένα, η βουλευτής του ΔΗΣΥ Φωτεινή Τσιρίδου εξέφρασε φόβο για οπισθοδρόμηση, καθώς, όπως είπε, η εισαγωγή μεταχειρισμένων εμπορικών αυτοκινήτων δεν συμβαδίζει με τους στόχους για ανανέωση του στόλου των οχημάτων, αναβάθμιση της ασφάλειάς τους και προώθηση των στόχων πράσινης πολιτικής, σημειώνοντας παράλληλα και την ανάγκη εφαρμογής των ευρωπαϊκών προδιαγραφών ρύπων και ασφάλειας για τα οχήματα που βρίσκονται σε κυκλοφορία.
Από την πλευρά του, ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Σταύρος Παπαδούρης μίλησε για διαιώνιση προβλήματος και τόνισε ότι θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στην πράσινη μετάβαση ανεξαρτήτως επηρεασμού οικονομικών συμφερόντων.
Οι εκπρόσωποι των συντεχνιών και των συνδέσμων εμπορίας και εισαγωγέων οχημάτων έκαναν λόγο για κωλυσιεργία επί του θέματος, καθώς όπως ανέφεραν, υπήρξαν συναντήσεις νωρίτερα μέσα στη χρονιά με τις αρμόδιες υπηρεσίες δίχως να υπάρξει κάποια πρόοδος μέχρι στιγμής, ενώ ο εκπρόσωπος της ΟΕΒ έκανε λόγο για πισωγύρισμα και αναίρεση ευρωπαϊκών προδιαγραφών, στόχους ρύπων και ποιότητα αέρα σε περίπτωση υιοθέτησης της πρότασης.
Ο εκπρόσωπος του Τμήματος Οδικών Μεταφορών Ευάγγελος Παντελή είπε στη δική του τοποθέτηση ότι το θέμα τέθηκε τόσο στον πρώην όσο και τον νυν Υπουργό Μεταφορών και πως υπήρξε συνάντηση με μέλη των συνδέσμων στα τέλη Μαρτίου, ύστερα από την οποία δόθηκαν κατευθύνσεις από τον Αναπληρωτή Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου για προετοιμασία μελέτης, η οποία ωστόσο δεν κατέστη δυνατό να ολοκληρωθεί εντός των ενδιάμεσων χρονοδιαγραμμάτων του Μαΐου και του Σεπτεμβρίου, και ζήτησε επιπλέον χρόνο από την επιτροπή για περαιτέρω εξέταση και παρουσίαση των αποτελεσμάτων το συντομότερο δυνατόν.
Κλείνοντας τη συζήτηση, ο πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών Μαρίνος Μουσιούττας είπε πως θα τεθεί σχετικό ερώτημα στον Υπουργό Μεταφορών κατά τη συζήτηση για τον προϋπολογισμό του Υπουργείου την προσεχή Δευτέρα και θα σταλεί κατόπιν επιστολή στους ενδιαφερόμενους με χρονοδιάγραμμα συζήτησης του θέματος, το οποίο σε κάθε περίπτωση θα επανέλθει ενώπιον την επιτροπής τον Ιανουάριο.
Σε δηλώσεις του μετά το τέλος της συζήτησης, ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Βαλεντίνος Φακοντής είπε ότι η άρση της απαγόρευσης εισαγωγής εμπορικών οχημάτων από τρίτες χώρες θα συμβάλλει στη μείωση των εκπομπών ρύπων, αφού η πληθυσμιακή ομάδα που εμπίπτει στα μεσαία και χαμηλά εισοδηματικά στρώματα και δη όσοι ασχολούνται με τους κλάδους του εμπορίου, των μεταφορών και της γεωργοκτηνοτροφίας θα μπορέσουν να αντικαταστήσουν τα παλιά ρυπογόνα τους οχήματα με οχήματα νεότερης γενιάς χαμηλότερων ρύπων, εφόσον δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν καινούργια.
Πρόσθεσε πως η παρούσα κατάσταση έχει ως αποτέλεσμα την ανακύκλωση και συσσώρευση στη Δημοκρατία πεπαλαιωμένων εμπορικων οχημάτων και τη δημιουργία ενός ρυπογόνου, μη ασφαλούς περιβάλλοντος, ενάντια στους στόχους για πράσινη μετάβαση.
«Καλούμε την Κυβέρνηση να φανεί επιτέλους συνεπής στα χρονοδιαγράμματα και να καταθέσει τους τροποποιητικούς κανονισμούς που υποσχέθηκε, με τους οποίους θα εξετάσει το ενδεχόμενο καθορισμού κριτηρίων για εισαγωγή μεταχειρισμένων εμπορικών οχημάτων από τρίτες χώρες ώστε να διευκολυνθούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι αυτοτελώς εργαζόμενοι και άλλες επαγγελματικές ομάδες για να αντικαταστήσουν τα παλιά και ρυπογόνα τους εμπορικά οχήματα», κατέληξε ο κ. Φακοντής.