ΚΥΠΕ
Μέχρι σήμερα η αεροπορική εταιρεία Wizz Air έχει φέρει στην Κύπρο γύρω στις 400 χιλιάδες τουρίστες και μέχρι το τέλος του χρόνου ο αριθμός αυτός υπολογίζεται να φτάσει τις 800 χιλιάδες, δήλωσε σε συνέντευξη της στο ΚΥΠΕ η Evelyn Jeckel, εκπρόσωπος της ηγετικής ομάδας της εταιρείας.
H κ. Jeckel ανέφερε ότι «η Wizz Air ιδρύθηκε το 2004, είναι αεροπορική εταιρεία της Ουγγαρίας ωστόσο δραστηριοποιείται σε όλη την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή. Στο παρόν υπάρχουν πάνω από χίλια δρομολόγια, η επέκταση της εταιρείας έγινε πολύ γρήγορα και διαθέτουμε 160 αεροσκάφη που εδρεύουν σε 40 διαφορετικά μέρη».
Σε ερώτηση γιατί η εταιρεία επέλεξε τη Λάρνακα ως βάση της στην Κύπρο απάντησε πως «η Wizz Air πραγματοποιεί πτήσεις στη Λάρνακα από το 2005, ωστόσο η βάση δημιουργήθηκε πολύ αργότερα». Η εταιρεία διαθέτει δύο αεροσκάφη στο αεροδρόμιο Λάρνακας, είπε και εξέφρασε την εκτίμηση ότι «η Κύπρος είναι ένας φανταστικός προορισμός».
Πρόσθεσε πως από το δίκτυο δρομολογίων της εταιρίας από την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη αλλά και τη Μέση Ανατολή, διαπιστώνεται πως «η Κύπρος είναι ένα ιδανικό μέρος για διακοπές ενώ ταυτόχρονα οι ντόπιοι μπορούν να ταξιδέψουν το εξωτερικό».
Κληθείσα να αναφέρει κατά πόσον η εταιρεία σκέφτεται να αποκτήσει βάση και στο αεροδρόμιο της Πάφου, η κ. Jeckel απάντησε πως «προς το παρόν δεν πραγματοποιούμε πτήσεις στην Πάφο, αλλά είμαστε ανοικτοί στην συγκεκριμένη ιδέα».
«Ο πυρήνας της εταιρείας παραμένει η Λάρνακα, έγινε πολύ γνωστή για τον συγκεκριμένο προορισμό» είπε και πρόσθεσε πως «είχαμε δραστηριοποιηθεί στη Λάρνακα για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα, οι επιβάτες μας γνωρίζουν και αυτό λειτουργεί πολύ καλά και για μας».
Σε ερώτηση για τα μελλοντικά σχέδια της εταιρείας στην Κύπρο, απάντησε πως «υπάρχει ένα μεγάλο δίκτυο δρομολογίων στο νησί αλλά πάντα μπορεί να γίνει κάτι καλύτερο».
Πρόσθεσε, «πολύ πρόσφατα ανακοινώθηκαν τρεις πτήσεις από τη Λάρνακα προς τη Σαουδική Αραβία, από τον Απρίλιο θα πραγματοποιούνται πτήσεις προς το Ριάντ και από τον Ιούλιο προς την Τζέντα, κάτι που αποτελεί ένα μικρό μέρος της ανάπτυξης που έχουμε για τη Σαουδική Αραβία».
Τα μελλοντικά σχέδια της εταιρείας, συνέχισε, «εστιάζονται σε προορισμούς από την Κύπρο προς τη Μέση Ανατολή. Ενδεχομένως να προστεθούν και ορισμένες πτήσεις προς την Ευρώπη, αλλά το μεγαλύτερο μέρος της ανάπτυξης θα προέλθει πιθανόν από τη Μέση Ανατολή».
Σε ερώτηση κατά πόσον η εταιρεία έχει δραστηριότητα στη κατεχόμενη Κύπρο, η κ. Jeckel απάντησε αρνητικά και πρόσθεσε πως «κάτι τέτοιο δεν είναι στα σχέδια μας».
Ανέφερε επίσης ότι η εταιρεία «δραστηριοποιείται σε 18 χώρες, πραγματοποιεί πάνω από 30 δρομολόγια, με 80 εβδομαδιαίες πτήσεις κατά την περίοδο αιχμής. Πτήσεις πραγματοποιούνται από διάφορες χώρες μεταξύ των οποίων η Ρουμανία, το Ισραήλ, η Αρμενία, η Βουλγαρία και η Ουγγαρία και διαθέτουμε ένα μεγάλο δίκτυο από χώρες από τις οποίες πετάμε προς την Κύπρο».
Όσον αφορά την τουριστική κίνηση για την εταιρεία για το 2022 σε σύγκριση με τα δύο προηγούμενα χρόνια που υπήρχε η πανδημία του κορωνοϊού, η κ. Jeckel απάντησε πως «φέτος όλοι ήθελαν να πάνε διακοπές και ήταν μια καλή χρονιά για όλους τους τουριστικούς προορισμούς». Ωστόσο, πρόσθεσε, «το 2022 είναι μια δύσκολη χρονιά λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων, με τον πόλεμο στην Ουκρανία, τις αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων αλλά και τον υψηλό πληθωρισμό».
Σημείωσε πως «η Wizz Air φέτος το καλοκαίρι έφερε στην Κύπρο περίπου 400 χιλιάδες επιβάτες ενώ συνολικά μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένεται ότι θα φέρουμε γύρω στις 700 έως 800 χιλιάδες άτομα».
Ανέφερε επίσης ότι «φέτος υπάρχουν και προκλήσεις όσον αφορά το κόστος των καυσίμων και την εφοδιαστική αλυσίδα των αεροπορικών εταιρειών». «Το καλοκαίρι ήταν σχετικά καλό, αλλά συνολικά για τις αεροπορικές εταιρείες η περίοδος εξακολουθεί να είναι πολύ δύσκολη», είπε.
Σε ερώτηση πως η εταιρεία αντιμετωπίζει τις δυσκολίες από τον πόλεμο στην Ουκρανία, απάντησε πως «η Wizz Air αναπτύχθηκε πολύ γρήγορα κατά τη διάρκεια της πανδημίας και σε αυτή την πολύ δύσκολη περίοδο».
«Καταφέραμε να προσθέσουμε σχεδόν 40% χωρητικότητα στα αεροσκάφη μας σε σχέση με το 2019» είπε και πρόσθεσε πως «αυτό στο οποίο εστιάζουμε πάντα, είναι η χρηματοοικονομική σταθερότητα και αρκετά μετρητά, επειδή πρόκειται για έναν πολύ ευμετάβλητο κλάδο».
Σημείωσε μάλιστα πως «σε περίπτωση που υπάρξει ένα «εξωτερικό σοκ» αυτό αγγίζει πρώτα τον ταξιδιωτικό κλάδο και ειδικότερα τις αερομεταφορές και γι’αυτό πρέπει να υπάρχει μια πολύ σταθερή οικονομική βάση και μια σταθερή διαχείριση μετρητών».
Συγκεκριμένα, όπως είπε, «η εταιρεία διαθέτει ποσό ύψους 1,6 δισεκατομμυρίων ευρώ σε μετρητά, τα οποία ουσιαστικά μας προστατεύουν από αυτά τα «εξωτερικά σοκ».
«Επίσης, η Wizz Air επέκτεινε το δίκτυο της ώστε να μην περιορίζεται σε μια χώρα και σε περίπτωση που συμβεί οτιδήποτε σ’ αυτή τη χώρα, να μπορεί να βασιστεί σε μια άλλη για τις δραστηριότητές της και τα οικονομικά της» είπε και πρόσθεσε πως «η εταιρεία έχει αναπτυχθεί πολύ γρήγορα στην Ιταλία, την Αλβανία ενώ διαθέτει βάση και στο Άμπου Ντάμπι».
Όσον αφορά την αντιμετώπιση της πανδημίας από την Wizz Air, η κ. Jeckel είπε πως «είμαστε πραγματικά περήφανοι γιατί δεν σταματήσαμε τις πτήσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όπως έκαναν οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες που ουσιαστικά καθήλωσαν τον στόλο τους. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας πραγματοποιήθηκε μικρός αριθμός πτήσεων, ουσιαστικά τον Απρίλιο του 2020 είχαμε πολύ λίγες. Ωστόσο δεν σταματήσαμε τις πτήσεις, θεωρώντας ότι ήταν σημαντικό να συνδέσουμε τους ανθρώπους και να τους επιτρέψουμε να επισκεφθούν φίλους και συγγενείς».
Ακόμα συνέχισε «επεκταθήκαμε και εξετάσαμε προορισμούς που υπήρχε χωρητικότητα ή όπου δεν διαθέτουμε και υπήρχε κενό». «Με αυτό τον τρόπο προσπαθήσαμε να επεκτείνουμε τη δράση μας και να χρησιμοποιήσουμε αυτή την κατάσταση προς όφελός μας» είπε και πρόσθεσε πως «ουσιαστικά αυτό προκύπτει και από κάποια επέκταση των πτήσεων που έγινε στην Κύπρο. Επεκταθήκαμε στην Ιταλία, την Αλβανία και το Αμπού Ντάμπι και δεν περιμέναμε να τελειώσει η πανδημία».
Ένα από τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι αεροπορικές εταιρείες είναι η βιωσιμότητα και σύμφωνα με την κ. Jeckel «αυτό βρίσκεται στον πυρήνα ακριβώς αυτού που η εταιρεία κάνει. Οι άνθρωποι θεωρούν ότι μια αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους δεν λειτουργεί με βιώσιμο τρόπο, αλλά στην πραγματικότητα συμβαίνει το αντίθετο, επειδή εστιάζουμε σε υψηλούς συντελεστές φορτίου».
Η Wizz Air πρόσθεσε «επικεντρώνεται σε νέους τύπους αεροσκαφών, γεγονός που βοηθά να λειτουργεί με χαμηλότερο κόστος και μειωμένες εκπομπές ρύπων. Το νέο αεροσκάφος της εταιρείας είναι το A321 Neo, το οποίο έχει 20% χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και μειωμένες εκπομπές θορύβου και τα νέα αεροσκάφη θα είναι A321 Neo».
Εν κατακλείδι η Evelyn Jeckel είπε πως «η Λάρνακα είναι πολύ ανθεκτική, βρίσκεται σε καλή τοποθεσία και οι τουρίστες θέλουν να επισκέπτονται την Κύπρο για προφανείς λόγους και αυτό είναι το πλεονέκτημα του νησιού». Η χώρα, πρόσθεσε, εξαρτήθηκε πολύ από την ρωσική τουριστική κίνηση και εξέφρασε την εκτίμηση ότι «τελικά η ρωσική αγορά θα επανέλθει. Αλλά μέχρι τότε η Κύπρος έχει πολλές αγορές με τις οποίες μπορεί να αντλήσει τουρισμό».
Σε παρατήρηση ότι η κυβέρνηση της Κύπρου κατάφερε να συμπληρώσει το κενό των Ρώσων και των Ουκρανών τουριστών, φέρνοντας κόσμο από άλλες χώρες, είπε πως «πράγματι βλέπουμε ότι έγινε αυτό. Υπάρχει όμως και ζήτηση από το Λονδίνο, τη Βαρσοβία, τη Σόφια και από πολλά άλλα μέρη».