ΚΥΠΕ
Η εγκύκλιος του ΥΠΠΑΝ για «Ένταξη παιδιών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, της Γ΄ τάξης Γυμνασίου, που θα φοιτήσουν σε κλάδους της Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΜΤΕΕΚ)» είναι ενάντια στη σύμβαση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, στα δικαιώματα του παιδιού για εκπαίδευση, στον «Περί Ατόμων με Αναπηρίες Νόμο του 2000», καθώς και στον «Περί Αγωγής και Εκπαίδευσης Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες Νόμο», που η ίδια η πολιτεία έχει ψηφίσει και στηρίζει, αναφέρει σε ανακοίνωση του, ο Κλάδος Σχολικής Ψυχολογίας του Συνδέσμου Ψυχολόγων Κύπρου.
Από την εμπειρία μας ως Σχολικοί Ψυχολόγοι στην Κύπρο, αναφέρεται, μπορούμε να αντιληφθούμε για ποιους λόγους ίσως το ΥΠΠΑΝ πρόεβη σε αυτή του την απόφαση - είναι γνωστές οι έντονες δυσκολίες, που βιώνουν οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί στη μέση εκπαίδευση, είτε αυτό αφορά θεωρητικά μαθήματα είτε τεχνικά, όπου μπορεί να τίθενται και θέματα ασφάλειας.
Ωστόσο, η απόφαση αυτή, σημειώνεται, φαίνεται να αποδίδει αποκλειστικά την ευθύνη αυτή στα παιδιά και συγκεκριμένα σε μία μερίδα παιδιών, που για διάφορους λόγους μπορεί να παρουσιάζουν κάποιες δυσκολίες, παραβλέποντας όμως τα θετικά χαρακτηριστικά και τις δυνατότητες τους, καθώς και το πώς εν τέλει μπορούν να ενισχυθούν από το εκπαιδευτικό σύστημα για να φτάσουν στο βέλτιστο των ικανοτήτων τους.
«Εκτός του ότι η συγκεκριμένη στάση του ΥΠΠΑΝ φαίνεται να παραβιάζει τα δικαιώματα των παιδιών, στη σύγχρονη βιβλιογραφία είναι γνωστό ότι εάν κάποιο παιδί για διάφορους λόγους αποκλειστεί από το εκπαιδευτικό σύστημα έχει μεγαλύτερες πιθανότητες για ανάπτυξη κοινωνικών προβλημάτων, χρήσης ουσιών, πρόωρης εγκυμοσύνης, ανεργίας κτλ. Αυτά σίγουρα έχουν αρνητικό αντίκτυπο και στην ευρύτερη κοινωνία. Γι’ αυτό τον λόγο η στήριξη των παιδιών και η παραμονή τους στο σχολικό σύστημα μας αφορά όλους», προστίθεται.
Με αυτή την εγκύκλιο το ΥΠΠΑΝ, σημειώνουν οι σχολικοί ψυχολόγοι, αναφέρεται στα παιδιά που κατά κύριο λόγο πέφτουν θύματα άμεσου ή έμμεσου ρατσισμού και περιθωριοποίησης ως αποτέλεσμα κάποιων αποφάσεων του Υπουργείου κατά τις οποίες φαίνεται έντονα ότι δεν λαμβάνεται υπόψη όλο το πλαίσιο και η πολυπαραγοντικότητα του προβλήματος.
«Η συγκεκριμένη στάση του δε, φαίνεται να μην συνάδει με τους γενικότερους στόχους του για ενιαία εκπαίδευση και συμπερίληψη όλων, το οποίο είναι αντιφατικό, αφού την παρούσα περίοδο προωθείται νομοσχέδιο για την Ενιαία Εκπαίδευση».
Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με κατευθυντήριες γραμμές ένταξης στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, που εφαρμόζονται στο εξωτερικό, οι προσπάθειες ένταξης θα πρέπει να βασίζονται στην προσβασιμότητα του σχολείου, στην ύπαρξη κατάλληλου υλικοτεχνικού εξοπλισμού, στη διαφοροποίηση της διδακτικής διαδικασίας, στην αρχή της κοινωνικής αποδοχής, την εξατομίκευση και την κινητοποίηση του κάθε μαθητή να εξεύρει τις δυνατότητες του με την κατάλληλη όμως στήριξη από τα άτομα που το περιβάλλουν (Επαγγελματίες και μη).
«Μόνο έτσι θα μπορέσει κάθε παιδί να νιώσει ότι «εμπεριέχεται» στην ομάδα/κοινωνία και να φτάσει στο βέλτιστο των ικανοτήτων του επιτυγχάνοντας παράλληλα και τη μαθησιακή διαδικασία», προστίθεται.