ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Επ. Διοικήσεως: Στο σκοτάδι αιτητές παιδιά κυπριακής υπηκοότητας

Παιδιά με ένα Κύπριο γονιό δεν τους παραχωρήθηκε μέχρι σήμερα Κυπριακή υπηκοότητα

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Αριθμός παραπόνων υποβλήθηκαν στο Γραφείο της Επιτρόπου Διοικήσεως, Μαρία Στυλιανού–Λοττίδη σχετικά με τη μη προώθηση αιτήσεων για απόκτηση της κυπριακής υπηκοότητας, δυνάμει καταγωγής, ανήλικων, των οποίων ο ένας γονιός είναι Κύπριος/α πολίτης/ιδα. Πρόκειται για ζευγάρια που έχουν αποκτήσει παιδιά, που γεννήθηκαν και μεγαλώνουν στην Κυπριακή Δημοκρατία, στα οποία, ωστόσο, δεν έχει μέχρι σήμερα παραχωρηθεί από το Υπουργείο Εσωτερικών η Κυπριακή υπηκοότητα δυνάμει καταγωγής. Η μη παραχώρηση της κυπριακής ιθαγένειας σύμφωνα με την έκθεση της Επιτρόπου έχει ως συνέπεια, τη δεδομένη στιγμή, τα παιδιά να αντιμετωπίζουν προβλήματα που αφορούν σε καθυστέρηση εγγραφής τους στο Γενικό Σύστημα Υγείας, μη δυνατότητα έκδοσης διαβατηρίου, μη δυνατότητα υποβολής αίτησης για διάφορα επιδόματα κ.α.

Για το εν λόγω ζήτημα το Τμήμα Αρχείου Πληθυσμού και Μετανάστευσης σε κάθε μία από τις τοποθετήσεις του, κάνει αναφορά στην επιφύλαξη του άρθρου 109(1) του Περί Αρχείου Πληθυσμού Νόμου του 2022 (141(Ι)/2002), η οποία απαγορεύει την εγγραφή πολίτη σε περίπτωση που οποιοσδήποτε από τους γονείς του έχει παράνομη είσοδο ή διαμονή στη Δημοκρατία, εκτός αν το Υπουργικό Συμβούλιο διατάξει διαφορετικά. Το Τμήμα παραθέτει, εν συνεχεία, τα κριτήρια που θέσπισε το Υπουργικό Συμβούλιο στις 14/02/2007, με σκοπό τη διευκόλυνση τέτοιων περιπτώσεων εγγραφής προσώπων, όπου δηλαδή οποιοσδήποτε από τους γονείς τους έχει παράνομη είσοδο ή διαμονή στη Δημοκρατία. Συγκεκριμένα, με βάση την Απόφαση του Υπουργικού, θεσπίστηκαν τα ακόλουθα κριτήρια/προϋποθέσεις, ώστε, στην περίπτωση που πληρείται ένα από αυτά, να μπορεί να ενεργοποιηθεί, υπέρ του αιτητή, η ευχέρεια που παρέχουν στο Υπουργικό Συμβούλιο, οι σχετικές επιφυλάξεις του άρθρου 109: 1.Παιδιά που γεννήθηκαν κατά ή πριν τις 20.7.1974. 2.Παιδιά των οποίων ο αλλοδαπός γονέας δεν είναι Τούρκος υπήκοος αλλά υπήκοος άλλης χώρας (ευρωπαίος υπήκοος ή υπήκοος άλλων χωρών με τις οποίες ισχύει το καθεστώς της αμοιβαιότητας). 3.Παιδιά των οποίων ο γάμος των γονέων τους τελέστηκε στο εξωτερικό οποτεδήποτε ή στην Κύπρο πριν από τις 20.7.1974. 4.Παιδιά των οποίων ο/η Τουρκοκύπριος πατέρας/μητέρα είχε σχέσεις με Τούρκο υπήκοο ανεξάρτητα από τα γεγονότα του 1974 (λόγω σπουδών ή απασχόλησης εκτός Κύπρου). 5.Παιδιά των οποίων οι γονείς κατοικούν στο μικτό χωρίο Πύλα. Στην έκθεση της η Επίτροπος Διοικήσεως τονίζει ότι στα πλαίσια διερεύνησης των υφιστάμενων, παραπόνων και στις περιπτώσεις στις οποίες το Τμήμα αναφέρθηκε στην παράγραφο/κριτήριο 2, δεν τους έχει κοινοποιηθεί από αυτό οποιαδήποτε λίστα με τις χώρες που υπάρχει καθεστώς αμοιβαιότητας, αλλά ούτε τους έχει δοθεί κάποια περαιτέρω σχετική πληροφόρηση.

Στα συμπεράσματα της έκθεσης η Επίτροπος διαπιστώνει ότι από τις τοποθετήσεις της εμπλεκόμενης υπηρεσίας, προκύπτει ότι, στην ουσία, ο αιτητής δεν λαμβάνει συγκεκριμένη απάντηση σε σχέση με το αν η αίτησή του έχει εγκριθεί ή απορριφθεί αλλά ενημερώνεται μόνο για το αν η περίπτωση του/της εμπίπτει στα κριτήρια ή όχι, χωρίς να υπάρχει τελική τοποθέτηση επί του αιτήματός του/της. Το ίδιο συμβαίνει και στις περιπτώσεις των παραπονούμενων όπου η αίτηση για το ανήλικο παιδί τους εμπίπτει στα κριτήρια που θέσπισε το Υπουργικό Συμβούλιο. Η υπηρεσία δηλαδή δεν τοποθετείται επί του αιτήματος, παρά μόνο ενημερώνει τους/τις ενδιαφερόμενους/ες ότι το αίτημά τους θα περιληφθεί σε «λίστα» που «θα προωθεί», χωρίς να παρατίθεται οποιοδήποτε χρονοδιάγραμμα. Στην πραγματικότητα, δεν υφίσταται ολοκλήρωση της εξέτασης οποιασδήποτε αίτησης, καθώς ούτε ο Υπουργός Εσωτερικών έχει μέχρι σήμερα «διατάξει» προώθηση της εν λόγω λίστας ενώπιον του Υπουργικού Συμβουλίου, αλλά ούτε και διαφαίνεται να έχει τεθεί ζήτημα επέκτασης των υπό αναφορά κριτηρίων. Ως εκ τούτου, ελλείψει συγκεκριμένης και οριστικής απάντησης στις αιτήσεις των παραπονούμενων, είτε θετικά είτε αρνητικά, είτε γιατί πληρούν τα κριτήρια του Υπουργικού είτε όχι, τίθεται θέμα υπέρμετρης καθυστέρησης, στην ολοκλήρωση της εξέτασης αυτών.

Τελειώνοντας η Επίτροπος Διοικήσεως εισηγείται ότι για τις περιπτώσεις των παραπονούμενων όπου πληρούνται τα σχετικά κριτήρια, οι αιτήσεις των ανήλικων παιδιών να προωθούνται άμεσα και χωρίς περαιτέρω καθυστερήσεις για λήψη τελικής απόφασης από το Υπουργικό Συμβούλιο και να ολοκληρώνονται εντός εύλογου χρονικού διαστήματος. Επιπλέον για τις περιπτώσεις των παραπονούμενων όπου δεν πληρούνται τα σχετικά κριτήρια, οι αιτητές να ενημερώνονται έγκαιρα και γραπτώς για τους λόγους για τους οποίους το αίτημά τους δε δύναται να εγκριθεί. Η παρούσα Έκθεση υποβάλλεται στον Υπουργό Εσωτερικών για τις δικές του σχετικές ενέργειες, με γνώμονα πάντα το βέλτιστο συμφέρον των εμπλεκόμενων παιδιών.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.com.cy

Κύπρος: Τελευταία Ενημέρωση

X