ΚΥΠΕ
Η τεχνολογία μπαίνει πλέον σε ό,τι σχεδιάζουμε, είπε ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Γιάννης Καρούσος, μετά τη σύσκεψη που είχε με τον Δήμαρχο Λεμεσού για τα έργα που προγραμματίζονται να γίνουν στη Λεμεσό, ενώ πρόσθεσε ότι τη λύση για το κυκλοφοριακό πρόβλημα θα δώσει η αλλαγή ωραρίων, που βρίσκεται υπό μελέτη.
Ο κ. Καρούσος σημείωσε ότι ένας από τους λόγους της επίσκεψής του στην πόλη ήταν για να βραβεύσει τον Δήμο Λεμεσού για τις δράσεις που είχε κάνει πέρσι για τη βδομάδα της ευρωπαϊκής βιώσιμης κινητικότητας, καθώς ήταν ο Δήμος με τις περισσότερες δράσεις.
Αναφορικά με τα έργα της επαρχίας Λεμεσού, ο Υπουργός είπε ότι για τον κυκλικό κόμβο στη διασταύρωση Αρχ. Μακαρίου με Αγίας Φύλας υπάρχει μία αντίδραση από τη σχολική εφορεία. «Οφείλουμε να εξετάσουμε και εναλλακτικά σενάρια. Η απόφαση είναι το Τμήμα Δημοσίων Έργων να αναθέσει σε έναν ιδιώτη μελετητή να εξετάσει και κάποια εναλλακτικά σενάρια, τα οποία θα συνδυάζουν και την τεχνολογία, δηλαδή τα ευφυή συστήματα μεταφορών, κάποια με αριστερόστροφες στροφές, κάποια με αποχαρακτηρισμό μιας από τις πέντε συμβολές από τα οδικά δίκτυα που θα καταλήγουν στον κυκλικό κόμβο σε δευτερεύον οδικό δίκτυο».
Είπε ότι υπάρχουν διάφορα σενάρια που μπορεί να συνδυαστούν, είτε με κυκλικό κόμβο ή χωρίς. «Και εμείς και ο Δήμος θέλουμε την υλοποίηση του έργου. Αν έρθει μελέτη και πει ότι μπορεί να υλοποιηθεί το έργο χωρίς κυκλικό κόμβο και τηρούνται τα πρότυπα οδικής ασφάλειας της βιώσιμης κινητικότητας, να προχωρήσουμε», είπε, σημειώνοντας ότι θεωρεί ότι σε 2 με 3 μήνες θα υπάρχει το αποτέλεσμα με τα εναλλακτικά σενάρια για να προχωρήσει το έργο.
Σε σχέση με τον βόρειο παρακαμπτήριο και απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου, ο Υπουργός είπε ότι «όλοι γνωρίζουμε ότι ο παρακαμπτήριος θα λύσει το κυκλοφοριακό στη Λεμεσό». Αυτό που θα γίνει, είπε, είναι να τεθεί ο θεμέλιος λίθος και να ολοκληρωθεί το ρυθμιστικό, με τις αποφάσεις των δημοτικών συμβουλίων για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις μετά.
«Όταν υπάρχει το ρυθμιστικό, σημαίνει ότι το έργο θα μπορεί να προχωρήσει. Υπάρχουν κάποιες μικροαλλαγές που πρέπει να γίνουν στην όδευση», πρόσθεσε.
Για την Ευαγόρα Λανίτη, ο Υπουργός είπε ότι έξι μήνες μετά που θα έχουν τις θέσεις των υπηρεσιών με τα τελικά τους σχέδια, «θα προκηρύξουμε την προσφορά». Σημείωσε ότι καθυστερούν κάποιες υπηρεσίες να τα στείλουν, ανέλαβε όμως ο Δήμος να τους συντονίσει.
Αναφορικά με την υπέργεια διάβαση, ο κ. Καρούσος ενημέρωσε ότι έχει παρθεί απόφαση να προχωρήσει. Είπε ότι θα στείλει επιστολή στα δύο δημαρχεία που επηρεάζονται, τον Δήμο Λεμεσού και τον Δήμο Μέσα Γειτονιάς, με την οποία θα τους ενημερώνει ότι θα προχωρήσει η γέφυρα, αλλά θα είναι μόνο για λεωφορεία, ποδήλατα, μοτοσικλέτες, όχι αυτοκίνητα. «Να το γνωρίζουν οι Δήμοι και να είναι με την έγκρισή τους και να προχωρήσουμε και με αυτό το έργο».
«Επίσης, κάτι άλλο που έχουμε πει κι έχουμε πάρει απόφαση σήμερα, έχει σχέση με τα park and ride. Έχει προτείνει τέσσερις τοποθεσίες ο Δήμος Λεμεσού, βόρεια της Λεμεσού, εκτός από τους δύο χώρους που προωθούμε τώρα. Σκοπός μας είναι να προχωρήσουμε με την απαλλοτρίωση αυτών των χώρων και να εξασφαλίσουμε τη χρηματοδότηση, και ο Δήμος να ετοιμάσει τα park and ride σε αυτές τις περιοχές», ανέφερε.
Επιπλέον, για τα έξυπνα φώτα, ο Υπουργός είπε ότι έχει ανατεθεί σε μελετητή να κάνει προσομοίωση και στους υπόλοιπους κυκλικούς κόμβους. Όπως είπε, με βάση μελέτες στο εξωτερικό, η μέση βελτίωση που υπάρχει με τα έξυπνα φώτα κυμαίνεται μεταξύ 10-35%, αναλόγως των χαρακτηριστικών κάθε περιοχής.
«Το σύστημα δουλεύει στην Αγίας Φύλας. Αν το κλείσουμε σήμερα, η αναμονή θα είναι μισή ώρα περισσότερο. Υπάρχει κίνηση, το γνωρίζουμε. Εκεί είναι σαν να έχει έναν τροχονόμο. Βοηθά το σύστημα. Γνωρίζαμε ότι θα έχει μια βελτίωση γύρω στο 50%. Χρόνο με τον χρόνο, όσο αυξάνονται τα αυτοκίνητα, αυτή η βελτίωση θα χαθεί ουσιαστικά. Είναι ένα προσωρινό μέτρο, μέχρι να γίνουν τα σκληρά μέτρα», σημείωσε.
Όπως είπε, μέσα στον Νοέμβριο θα προκηρυχθεί προσφορά για 125 σημεία με έξυπνα φώτα, τα 40 από τα οποία θα είναι στη Λεμεσό και τα υπόλοιπα στη Λευκωσία.
Απαντώντας σε παρατήρηση ότι οι μαθητές χρειάζονται μία ώρα για να μεταβούν στο σχολείο, ο Υπουργός είπε ότι κατατίθεται μία μελέτη για τη Λευκωσία, αλλά το αποτέλεσμα θα ισχύει και για τις υπόλοιπες πόλεις, για τις επιπτώσεις στο κυκλοφοριακό από τη μετατόπιση των ωραρίων λειτουργίας, εργασίας, εκπαίδευσης, δημόσιας υπηρεσίας, κάποιων ιδιωτικών οργανισμών. Η μελέτη αναμένεται να κατατεθεί το πρώτο δεκαήμερο του Οκτώβρη και ο σκοπός είναι να τεθεί άμεσα ενώπιον των κοινωνικών εταίρων και σε ένα-ενάμισι μήνα να παρθούν αποφάσεις, σημείωσε.
Ανακοίνωσε, επίσης, ότι τον επόμενο μήνα οι αυτοκινητόδρομοι θα έχουν ηλεκτρονικές πινακίδες και 120 αισθητήρες, που θα λαμβάνουν τα δεδομένα με την κίνηση για να ενημερώνουν για τα δεδομένα σε πραγματικό χρόνο και αν υπάρχουν εναλλακτικές διαδρομές, λέγοντας ότι «η τεχνολογία μπαίνει πλέον σε ό,τι σχεδιάζουμε».
Για τα μέσα μεταφοράς, ο Υπουργός ανέφερε ότι έχουν υπογραφεί νέες συμβάσεις για τις δημόσιες επιβατικές μεταφορές. «Ξεκινήσαμε από 10 εκ. διακινήσεις τον χρόνο και είμαστε στα 22 εκ. Βελτιώνονται χρόνο με τον χρόνο οι δημόσιες μεταφορές», είπε, σημειώνοντας ότι υπάρχει ακόμα περιθώριο βελτίωσης. Στις επαρχίες, πρόσθεσε, υπάρχει το νέο σύστημα, που σημαίνει ότι το ρίσκο είναι πάνω στον ανάδοχο, ο οποίος έχει και την υποχρέωση να θέσει σε εφαρμογή νέο, επικαιροποιημένο, βελτιωμένο δίκτυο, με αυξημένα χιλιόμετρα, αυξημένες πυκνότητες, που περνούν από προσομοιώσεις.
Επίσης, «συμφωνήσαμε με τον Οργανισμό Νεολαίας Κύπρου, θα χρηματοδοτήσουμε εμείς και θα υλοποιήσει ο Οργανισμός, μία πύλη, όπου ο κάθε φοιτητής θα μπορεί να δηλώνει το ενδιαφέρον του για μεταφορά του από τον χώρο διαμονής του στο πανεπιστήμιό του», για να μπουν σχετικά λεωφορεία, ειδικά για τους φοιτητές που θέλουν να μείνουν σε άλλη πόλη από αυτή που σπουδάζουν για να γλιτώσουν το ενοίκιο.
Ερωτώμενος για κίνητρα για τη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς, ο Υπουργός είπε ότι κανονικά έπρεπε να υπάρχει αύξηση €0,50 στην τιμή του εισιτηρίου, η οποία έχει απορροφηθεί από το Υπουργείο. Επιπλέον, για φοιτητές και ευπαθείς ομάδες υπάρχει 50% έκπτωση για χρήση των μαζικών οδικών μεταφορών. Ανέφερε ότι για την πόλη της Λεμεσού, το μηνιαίο εισιτήριο είναι €40 και για τους φοιτητές €20. Το υπεραστικό είναι στο €70 το μηνιαίο, «και είναι γεμάτα το πρωί με δημόσιους και ιδιωτικούς υπαλλήλους».
Από την πλευρά του, ο Δήμαρχος Λεμεσού, Νίκος Νικολαΐδης, είπε ότι συζήτησαν με τον Υπουργό θέματα συνεργασίας στο πλαίσιο του προγράμματος των 100 πόλεων, «εξαιρετικής σημασίας για την πόλη και για την Κύπρο», ενώ εξέφρασε και δημοσίως την ευαρέσκειά του «για την προθυμία του Υπουργείου να συμβάλει, να στηρίξει τον Δήμο σε αυτή την προσπάθεια, που αποσκοπεί και στη βελτίωση των συνθηκών στη Λεμεσό, να γίνει η Λεμεσός μια κλιματικά ουδέτερη πόλη».
«Όντος, μέσα από τη σύσκεψη σήμερα δρομολογήθηκαν κάποιες διαδικασίες που θα επισπεύσουν τον στόχο να προωθηθούν τα έργα», ανέφερε.
Σημείωσε, ότι με πρωτοβουλία του Υπουργού, έγινε σύσκεψη, για το θέμα της διασταύρωσης της Αρχ. Μακαρίου με την Αγίας Φυλάξεως. Αναφορικά με την πρόταση των δημοσίων έργων για δημιουργία κυκλικού κόμβου, ο Δήμαρχος είπε ότι «αυτό που θέλει ο Δήμος είναι αυτό το πολύ σημαντικό έργο για την πόλη, της αναβάθμισης της Αγίας Φυλάξεως, να προωθηθεί το συντομότερο δυνατόν, διότι αφορά μια από τις τρεις φάσεις της αναβάθμισης της Αγίας Φυλάξεως, μιας βασικής οδικής αρτηρίας της πόλης. Ως πολιτικό σώμα, είμαστε διατεθειμένοι να ακούσουμε τους ειδικούς», σημείωσε.