ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Αναθερμαίνεται το ελληνικό ενδιαφέρον για νέα μεταγωγικά

Η «ξενάγηση» στο C-390 Millennium της Embraer και η αναμονή της αμερικανικής απάντησης για τα C-130

Kathimerini.gr

Κινητικότητα παρατηρείται τις τελευταίες ημέρες στο πεδίο των μεταφορικών αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας. Σύμφωνα με πληροφορίες, το πρωί της Τετάρτης η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία συνοδευόμενη από κλιμάκιο αξιωματούχων του αεροπορικού επιτελείου μετέβη στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Ελευσίνας και «ξεναγήθηκε» στο μεταγωγικό αεροπλάνο C-390 Millennium της βραζιλιάνικης εταιρείας Embraer.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, μετά τη στατική επίδειξη ακολούθησε ενημέρωση από στελέχη της εταιρείας για τα τεχνικά χαρακτηριστικά και το πιθανό κόστος προμήθειας του αεροπλάνου. Νωρίτερα, στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας είχαν τη δυνατότητα να πετάξουν με το «Millennium» ώστε να γνωρίσουν τα πτητικά του χαρακτηριστικά και τις επιχειρησιακές του δυνατότητες.

Η «επίδειξη» του βραζιλιάνικου μεταγωγικού εντάσσεται στο πλαίσιο των τακτικών επαφών που έχει η Πολεμική Αεροπορία με εκπροσώπους εταιρειών που συμμετέχουν στον «άτυπο», προς το παρόν, διαγωνισμό για νέα μεταγωγικά. Οι πρωτοβουλίες που είχαν αναληφθεί πριν από δύο χρόνια έχουν «παγώσει» εξαιτίας του περιορισμένου budget, με την ηγεσία να θέτει ως προτεραιότητα την ανάταξη του υφιστάμενου στόλου.

Φαίνεται, όμως, ότι το ελληνικό ενδιαφέρον αναθερμαίνεται καθώς, παρά τις επίμονες και φιλότιμες προσπάθειες που καταβάλλουν τόσο το υπουργείο Εθνικής Αμυνας όσο και η Πολεμική Αεροπορία, η ΕΑΒ και οι τεχνικοί της 356 Μοίρας «Ηρακλής», οι διαθεσιμότητες των μεταγωγικών αεροσκαφών C-130 παραμένουν χαμηλές. Πληροφορίες κάνουν λόγο για τέσσερα λειτουργικά αεροπλάνα που ενδεχομένως θα γίνουν πέντε μέσα στους επόμενους μήνες.

Δύο διεκδικητές

Από το 2023, όταν μια βλάβη καθήλωσε το μοναδικό λειτουργικό C-130, το οποίο θα μετέφερε τη 2η ΕΜΑΚ στις σεισμόπληκτες περιοχές της Τουρκίας, έχουν γίνει σημαντικά βήματα για την επαναφορά του στόλου. Παράλληλα, ξεκίνησαν συζητήσεις με την αμερικανική Lockheed Martin για τα C-130J και τη βραζιλιάνικη Embraer για τα C-390M.

To C-130J είναι γνωστό στην Πολεμική Αεροπορία που πετάει παλαιότερες εκδόσεις του συγκεκριμένου τύπου από το 1975. Η έκδοση «J» αποτελεί την πιο σύγχρονη, ψηφιακή, εκδοχή του τακτικού μεταφορικού, έχει ισχυρότερους κινητήρες και μεγαλύτερη μεταφορική ικανότητα αλλά και αυξημένη επιχειρησιακή εμβέλεια σε σχέση με τους προκατόχους του. Ελληνες αεροπόροι αλλά και στελέχη των τμημάτων ειδικών επιχειρήσεων έχουν πετάξει με C-130J στο πλαίσιο ασκήσεων.

Το C-390M κερδίζει όλο και περισσότερες αγορές στην Ευρώπη. Η Ουγγαρία παρέλαβε πρόσφατα το πρώτο της αεροπλάνο, ενώ το έχουν επιλέξει η Αυστρία, η Ολλανδία, η Τσεχία, η Σουηδία και η Πορτογαλία. Το C-390 είναι αεριωθούμενο, ικανό να μεταφέρει έως 80 πλήρως εξοπλισμένους στρατιώτες, διαθέτει προηγμένο σύστημα αυτοπροστασίας και μπορεί να διαμορφωθεί για επιχειρήσεις εναέριου ανεφοδιασμού.

Ενδιαφέρον για μεταχειρισμένα

Την ίδια ώρα, η Αθήνα αναμένει την αμερικανική απάντηση σε νέο αίτημα που υπέβαλε λίγο πριν από την εκπνοή του 2024 για μεταχειρισμένα C-130. Μετά το «ναυάγιο» της λίστας Μπλίνκεν για την παραχώρηση παροπλισμένων μεταφορικών αεροσκαφών, επιλογή την οποία απέρριψαν τα στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας που επιθεώρησαν τα C-130 καθώς το κόστος επαναφοράς τους ήταν απαγορευτικό, η ελληνική πλευρά επανήλθε ζητώντας αυτή τη φορά την παραχώρηση επιχειρησιακών αεροσκαφών.

Εντός του 2025, αριθμός αμερικανικών C-130 αναμένεται να τεθεί εκτός υπηρεσίας, εξέλιξη που ενδιαφέρει το ΓΕΑ καθώς τα αεροπλάνα θα μπορούσαν να προσγειωθούν απευθείας στην Ελευσίνα ή την Τανάγρα και σε σύντομο χρονικό διάστημα, κυρίως όμως με χαμηλό κόστος, να ενταχθούν στο δυναμικό της 356 Μοίρας «Ηρακλής».

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

NEWSROOM

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Ελλάδα: Τελευταία Ενημέρωση

Γιατί το ρεύμα διαμαρτυρίας των τελευταίων ημερών δεν το καρπώνονται τα μεγαλύτερα κόμματα της αντιπολίτευσης; Ποιοι φαίνεται ...
Kathimerini.gr
 |  ΕΛΛΑΔΑ