ΚΥΠΕ
Για το 2020-21 παιδεία και υγεία πάνε μαζί, επισημαίνει ο Υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, Πρόδρομος Προδρόμου, σε συνέντευξη του στο Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΚΥΠΕ) ενόψει της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς, τη Δευτέρα, 14 Σεπτεμβρίου.
Όπως είπε, «στόχος είναι να πάμε όλοι στο σχολείο, με ασφάλεια «και να κερδίσουμε και αυτή τη σχολική χρονιά, εξασφαλίζοντας ποιοτική εκπαίδευση». Κληθείς να σχολιάσει ότι τη Δευτέρα, 14 Σεπτεμβρίου, εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού, θα χτυπήσει το κουδούνι στις σχολικές μονάδες και θα αρχίσουν τα μαθήματα με φυσική παρουσία μαθητών/μαθητριών, ο κ. Προδρόμου απάντησε ότι πρέπει να παραμείνουμε σε εγρήγορση.
«Είναι ανάγκη να τηρήσουμε προσεκτικά τους υγειονομικούς κανόνες. Αυτό καλείται να κάνει ξανά το σχολείο. Πρέπει να το πετύχουμε, όπως έγινε και τον περασμένο Μάιο. Δηλαδή, πρέπει τα σχολεία να είναι και πάλι χώρος υγειονομικής ασφάλειας. Μου δίνει σιγουριά το γεγονός ότι και τον περασμένο Μάιο υπήρξαν αμφιβολίες, ανησυχίες και φόβος εκφράστηκε μάλιστα από κάποιους, αλλά τα καταφέραμε. Για το 2020-21 παιδεία και υγεία πάνε μαζί. Ο στόχος μας είναι διπλός. Είμαι αισιόδοξος ότι θα το πετύχουμε. Χάρη στην ευσυνειδησία και την αφοσίωση των εκπαιδευτικών μας, την οποία και χαιρετίζω, με τη συνεργασία των γονέων, αλλά και με τη συνετή συμπεριφορά των παιδιών. Θα δείξουμε ότι το δημόσιο σχολείο όχι μόνο είναι υγειονομικά ασφαλής χώρος, αλλά μπορεί και να διδάξει και την ορθή υγειονομικά συμπεριφορά», σημείωσε.
Σε ερώτηση αν οι αίθουσες διδασκαλίας στα σχολεία, η επίπλωση, όσα προνοούνται από τα Υγειονομικά πρωτόκολλα, έχουν προσαρμοστεί και από τις επισκέψεις σε σχολεία τι είναι αυτό που έχει διαπιστώσει, ο κ. Προδρόμου είπε ότι τα σχολεία βρίσκονται σε ετοιμότητα. Υπήρξαν, συνέχισε, «κάποια προβλήματα για να εξασφαλίσουμε αραίωση στη βάση των οδηγιών, διότι δεν είναι παγκυπρίως όλες οι αίθουσες, σε όλα τα σχολεία ίδιες».
«Υπήρξαν σχολεία και αίθουσες όπου έπρεπε να δοθούν ειδικές λύσεις. Αλλά έχουμε επιλύσει τα προβλήματα. Έχουν δοθεί έκτακτες λύσεις για να ξεκινήσουμε σωστά και στη συνέχεια θα συνεχίσουμε να βελτιώνουμε την κατάσταση, κυρίως με τη σταδιακή προμήθεια μονοθέσιων θρανίων. Μας βοήθησαν πολύ οι σχολικές εφορείες και θα συνεχίσουν την προσπάθεια. Τα αναλώσιμα υλικά έχουν διανεμηθεί στα σχολεία. Έγινε απολύμανση και σήμανση των εξωτερικών χώρων. Εδώ θέλω ξανά να υπογραμμίσω την καλή δουλειά που κάνει το προσωπικό καθαρισμού. Για να τηρούνται οι έκτακτες οδηγίες εργάζονται περισσότερο από ό,τι συνήθως», πρόσθεσε. Ανέφερε, επίσης, ότι οι εκπαιδευτικοί, από την προδημοτική μέχρι τα λύκεια και τις τεχνικές σχολές, φρόντισαν τους χώρους, έδωσαν προσαρμοσμένες λύσεις.
«Έχουν παραλάβει και έχουν δουλέψει τα Υγειονομικά Πρωτόκολλα, τα οποία από την πρώτη μέρα θα τα εμπεδώσουν και τα παιδιά. Λειτουργούν για το σκοπό αυτό και ειδικές τηλεφωνικές γραμμές ενημέρωσης σχετικά με τα πρωτόκολλα και τους κανόνες, ξεχωριστά για εκπαιδευτικούς και για γονείς, τόσο για τη δημοτική όσο και για τη μέση εκπαίδευση. Αναδιοργανώνουμε ταυτόχρονα όλες τις υπηρεσίες που μπορεί να προσφερθούν στο σχολείο, ανάλογα. Οι εκπαιδευτικοί ψυχολόγοι, για παράδειγμα, σημαντικός πυλώνας της στήριξης που πρέπει να δίνει το σχολείο γενικότερα, θα περιοδεύσουν αυτή την πρώτη περίοδο στα σχολεία, να δουν κάποια πρόσθετα ζητήματα που προκύπτουν εξαιτίας των έκτακτων συνθηκών στην κοινωνία και να δώσουν συμβουλευτική στήριξη σε διευθύνσεις και εκπαιδευτικούς. Ενώ εξελίσσεται και αναπτύσσεται το στρατηγικό σχέδιο για τη ψηφιακή οργάνωση του σχολείου και την οργανωμένη εξ αποστάσεως εκπαίδευση», συμπλήρωσε.
Ερωτηθείς σχετικά με το πρόγραμμα διαγνωστικών ελέγχων για τον κορωνοϊό, ο κ. Προδρόμου είπε ότι όπως και την προηγούμενη φορά, τον Μάιο, το Υπουργείο Υγείας διέθεσε για την εκπαίδευση ένα μεγάλο αριθμό διαγνωστικών ελέγχων.
«Θα έχουμε 16 χιλιάδες τεστ τα οποία κατανέμονται για να γίνουν πρώτα σε όσα πρόσωπα θα εκτεθούν περισσότερο ή λόγω καθηκόντων θα βρεθούν σε πιο ευαίσθητες θέσεις, όπως το εκπαιδευτικό προσωπικό των Ειδικών Σχολείων και οι συνοδοί παιδιών, οι διευθύνσεις των σχολείων, το προσωπικό καθαριότητας κ.λπ. Θα γίνει βέβαια και δειγματοληπτικός έλεγχος στους εκπαιδευτικούς και μαθητές/μαθήτριες. Μέρος αυτών θα διατεθούν και στα ιδιωτικά σχολεία. Πρόκειται όπως και την άλλη φορά για ένα πρόγραμμα πυκνής διερεύνησης, ίσως της μεγαλύτερης συχνότητας τεστ σε έναν πληθυσμό αναφοράς, διότι θέλουμε να παρακολουθούμε την κατάσταση, αλλά να έχουν και στοιχεία οι επιδημιολόγοι», σημείωσε. Σε ό,τι αφορά την αντιμετώπιση πιθανής εμφάνισης περιστατικού θετικού στον ιό, ο κ. Προδρόμου είπε ότι τα σχολεία δεν διαφέρουν από άλλους χώρους.
Εάν υπάρχει υποψία συμπτωμάτων, είπε, «οι οδηγίες είναι να οδηγείται όποιος παρουσιάζει τέτοια συμπτώματα στον προβλεπόμενο χώρο απομόνωσης και να ειδοποιούνται οι ιατρικές αρχές. Αναλόγως του τι θα προκύψει –και αυτό δεν είναι κάτι που αναμένεται να το κρίνουν ούτε οι εκπαιδευτικοί ούτε το σχολείο, αλλά οι γιατροί- είτε συνεχίζεται η ζωή του σχολείου κανονικά είτε, εάν διαπιστωθεί πρόσωπο θετικό σε τεστ, διακόπτεται η λειτουργία του σχολείου, αποχωρούν όλοι και διεξάγονται εργασίες απολύμανσης, όπως προβλέπει το Πρωτόκολλο», συμπλήρωσε. Ανέφερε, επίσης, ότι αφού απολυμανθεί το σχολείο και με οδηγίες των Ιατρικών Υπηρεσιών, θα επαναλειτουργήσει.
«Χρειάζεται υπευθυνότητα όσο και ψυχραιμία. Οι επιδημιολόγοι μάς έχουν επισημάνει ότι είναι πολύ πιθανόν να εντοπισθούν κρούσματα. Και θέλω να πω με την ευκαιρία ότι αν ένα πρόσωπο είτε εκπαιδευτικός είτε άλλο μέλος του προσωπικού είτε και μαθητής/-τρια νοσήσει και εντοπιστεί στο σχολείο, αυτό δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη «κρούσμα σε σχολείο». Μπορεί κάποιος να φτάσει στο σχολείο έχοντας επιμολυνθεί σε οποιονδήποτε άλλο χώρο. Το θέμα είναι να αποφύγουμε τη διάδοση μέσα σε σχολεία και γι’ αυτό υπάρχουν οι ασφαλιστικές δικλείδες. Εννοείται, βεβαίως, και αυτή είναι οδηγία και προς τους γονείς, ότι αν οποιοδήποτε πρόσωπο, μαθητής ή εκπαιδευτικός, νοιώθει να έχει συμπτώματα, δεν θα πάει στο σχολείο, αλλά θα ακολουθήσει τις σχετικές οδηγίες των υγειονομικών υπηρεσιών. Για να βοηθήσουμε και τους γονείς στον Οδηγό που θα διανεμηθεί σε όλους τη Δευτέρα συμπεριλαμβάνεται ένας κατάλογος με ελέγχους που συστήνουν οι Ιατρικές Υπηρεσίες για να γίνονται από το σπίτι, πριν να φτάσουν τα παιδιά στο σχολείο», πρόσθεσε.
Ερωτηθείς αν θα υπάρχουν αυξημένοι έλεγχοι κατά τη λειτουργία των σχολείων, ο κ. Προδρόμου είπε ότι θα υπάρξει εγρήγορση.
«Υπάρχουν και οι τηλεφωνικές γραμμές για γονείς και εκπαιδευτικούς, χωριστά, όπως έχουμε πει. Για να μπορούν να επικοινωνούν είτε εκπαιδευτικοί οι οποίοι έχουν να πληροφορήσουν για κάτι ή παρατήρησαν κάτι για το οποίο θα πρέπει να μεριμνήσουμε είτε οι γονείς να ρωτήσουν πράγματα, να λάβουν αλλά και να δώσουν πληροφορίες. Επομένως, ανά πάσα στιγμή θα παρακολουθούμε και οτιδήποτε συμβεί μπορεί να αναφέρεται στο Υπουργείο και θα επιληφθούμε βέβαια, οι διευθύνσεις του Υπουργείου, το Γραφείο Ασφάλειας και Υγείας και όλοι εδώ. Εξυπακούεται βέβαια ότι είμαστε σε διαρκή επικοινωνία με το Υπουργείο Υγείας. Επομένως, φυσικά και θα υπάρχει επιτήρηση στα σχολεία. Έχουμε να αντιμετωπίσουμε μια έκτακτη συνθήκη που είναι η επιδημία, οπωσδήποτε πρέπει να προσαρμοστούμε. Είμαι βέβαιος ότι μπορούμε να το κάνουμε, γιατί το είχαμε δείξει και την περασμένη άνοιξη. Το κλειδί είναι η συνεργασία. Και είμαι βέβαιος ότι θα έχουμε τη συνεργασία όλων γιατί φροντίζουμε τη δημόσια υγεία, την υγεία όλων», συμπλήρωσε.
Όπως είπε, το πρωτόκολλο «είναι για να μας επιτρέψει με ασφάλεια να λειτουργούμε το σχολείο πλήρως». «Αυτό είναι το φετινό μας στοίχημα, το οποίο ευελπιστώ ότι θα το κερδίσουμε», σημείωσε.
Απαντώντας σε ερώτηση αν θα υπάρξουν αλλαγές στις διδακτέες ώρες και αν θα υπάρξουν και διαδικτυακά μαθήματα, ο κ. Προδρόμου είπε ότι στη Δημοτική Εκπαίδευση όπως και την προηγούμενη σχολική χρονιά δόθηκαν κατευθυντήριες γραμμές, ούτως ώστε το Ωρολόγιο Πρόγραμμα να προσαρμοστεί, να γίνει μια διαφορετική περιοδολόγηση, δηλαδή να διαφοροποιηθούν οι ώρες των διαλειμμάτων κατά ομάδα, «για να μπορούμε να αποφύγουμε το να είναι όλο το σχολείο την ίδια ώρα σε εξωτερικούς χώρους».
«Στη μέση εκπαίδευση που τα πράγματα είναι κάπως πιο περίπλοκα, είναι διαφορετικά τα προγράμματα και υπάρχουν εναλλαγές εκπαιδευτικών σε τάξεις γιατί διδάσκουν ο καθένας ένα διδακτικό αντικείμενο, θα πρέπει να βρεθούν άλλες λύσεις. Δίνονται λύσεις σε σχολεία με μεγαλύτερο μαθητικό πληθυσμό, όμως όλα εξαρτώνται και από τους εξωτερικούς χώρους κάθε σχολείου... Έχει όμως ληφθεί μέριμνα για να αποφευχθεί ο συνωστισμός στα κυλικεία. Θα πρέπει να δώσουμε προσοχή. Για το συντονισμό και την εποπτεία στους εξωτερικούς χώρους και για να ενισχύσουμε τους εκπαιδευτικούς, έχουν δοθεί οδηγίες ούτως ώστε το προσωπικό που απασχολούμε για φύλαξη των σχολείων τώρα να ενεργοποιηθεί βοηθώντας να τηρήσουμε τους κανόνες στην αυλή των σχολείων στα διαλείμματα», σημείωσε.
Όσον αφορά τα Αναλυτικά Προγράμματα, είπε ο κ. Προδρόμου, εκτός της πρώτης προσαρμογής «που έγινε ήδη για να έχουμε το πρώτο διάστημα ενισχυτική διδασκαλία σε σχέση με τους στόχους της προηγούμενης χρονιάς, υπάρχει ταυτόχρονα αναπροσαρμογή που κοινοποιήθηκε ήδη για το Λύκειο όσον αφορά τη φετινή λειτουργία με τα Τετράμηνα σύμφωνα με την αλλαγή των Κανονισμών».
«Προς το παρόν δεν υπάρχει κάποια ανάγκη προσαρμογής στα αναλυτικά προγράμματα. Έχουμε μπροστά μας ολόκληρη τη σχολική χρονιά. Έχουν δοθεί όμως οδηγίες και οι διευθύνσεις του Υπουργείου, ο προγραμματισμός και οι επιθεωρήσεις θα βρίσκονται σε εγρήγορση ούτως ώστε να γίνει όποια άλλη προσαρμογή τυχόν χρειαστεί. Όπως έγινε και πέρσι», σημείωσε.
Είπε, επιπρόσθετα, ότι γίνεται αναβάθμιση του διαδικτύου «για να μπορούμε ανά πάσα στιγμή το κάθε σχολείο να λειτουργήσει σε ηλεκτρονικό περιβάλλον ολόκληρο το ωρολόγιο πρόγραμμα του».
«Αυτή η διαδικασία είναι σε εξέλιξη. Από αυτή τη σχολική χρονιά θα εισαγάγουμε και ένα πρόσθετο επιμορφωτικό πρόγραμμα ψηφιακής εκπαίδευσης για να δώσουμε αμέσως συνέχεια στα όσα κερδίσαμε το προηγούμενο σχολικό έτος. Σε όλες τις βαθμίδες θα προσφερθεί σταδιακά ένα πρόγραμμα με θέματα κοινωνικού ενδιαφέροντος ή ατομικής βελτίωσης των μαθητών, πέραν από το Ωρολόγιο Πρόγραμμα. Θέλουμε έτσι να διατηρήσουμε το στίγμα του Ψηφιακού Σχολείου», πρόσθεσε.
Σημείωσε ότι θα είναι εξ αποστάσεως ψηφιακό πρόγραμμα που θα οδηγήσει σε ανάπτυξη ψηφιακής κουλτούρας και που δίνει δυνατότητα εμπλουτισμού της εκπαιδευτικής διαδικασίας. «Παράλληλα βέβαια θα συνεχιστούν προγράμματα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών με επίκεντρο το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, όχι μόνο για τη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων και προγραμμάτων, αλλά και για την παιδαγωγική προσέγγιση των ψηφιακών μέσων», συμπλήρωσε.
Ειδική εκπαίδευση
Σε ερώτηση για τα παιδιά της Ειδικής Εκπαίδευσης και κληθείς να σχολιάσει τα λεχθέντα για διάκριση εις βάρος των παιδιών αυτών, ο κ. Προδρόμου είπε ότι καμία διάκριση δεν υπάρχει, ούτε μπορεί να υπάρξει.
«Τουναντίον, πρόσθεσε, πολιτική μου που εξέθεσα και συζήτησα και τον περασμένο Ιούνιο και τώρα σε Ειδικά Σχολεία, όπως χτες στον Απ. Λουκά στη Λεμεσό, είναι ότι χρειάζεται θετική διάκριση. Το ότι την προηγούμενη σχολική χρονιά θελήσαμε να εξασφαλίσουμε ότι θα υπήρχε η εξειδικευμένη προστασία εκεί όπου χρειάζεται, δεν ήταν διάκριση. Διάκριση θα ήταν αν δεν λαμβάναμε μέριμνα για τις αυξημένες ανάγκες προστασίας που υπάρχουν σε ορισμένες ομάδες». Πρόσθεσε ότι με βάση και την αξιολόγηση που έγινε προηγουμένως, θα φοιτήσουν κανονικά όλα τα παιδιά με ειδικά, όμως πρωτόκολλα, για την ειδική εκπαίδευση. «Για τα ειδικά σχολεία ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη μια πρωτοβουλία για να τα ενισχύσουμε και να αναδιοργανώσουμε τη λειτουργία τους με την απαραίτητη επιστημονική υποστήριξη. Έχει γίνει και μια επιτελική σύσκεψη με το Διευθυντικό Προσωπικό των Ειδικών Σχολείων, για να δούμε σε ποια πράγματα χρειάζεται ενίσχυση και προσοχή. Και οι Μονάδες Ειδικής Εκπαίδευσης μέσα στα άλλα σχολεία θα λειτουργήσουν με βάση τα ειδικά πρωτόκολλα και πρέπει να δώσουμε βάρος και προσοχή», πρόσθεσε.
«Από τη στιγμή που θα ξεκινήσουν τα σχολεία, θα έχουμε στη συνέχεια την ευκαιρία για να συζητήσουμε και να προωθήσουμε όλα τα επιμέρους θέματα. Η ειδική εκπαίδευση θα λειτουργήσει κανονικά», σημείωσε.
Προστατευτική μάσκα
Ερωτηθείς για το πώς αντιμετωπίζει αιτήματα που έχουν θέσει οι εκπαιδευτικοί προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα, κάτω από ορισμένες συνθήκες, να αφαιρούν την προστατευτική μάσκα, ο κ. Προδρόμου ανέφερε ότι «εμείς ακολουθούμε, όπως οφείλουμε, τις οδηγίες, τις συστάσεις και τις κατευθύνσεις που μας δίνονται από το Υπουργείο Υγείας».
«Αντιλαμβάνομαι πλήρως τη δυσκολία των εκπαιδευτικών να εργαστούν και να διδάσκουν στην έδρα με μάσκα προστασίας. Για κάποια επιμέρους θέματα και ερωτήματα ή διευκρινήσεις που ήθελαν οι εκπαιδευτικές οργανώσεις, έχει γίνει συνάντηση με τη συμμετοχή της δρος Ζωής Δωροθέας Πανά, η οποία μας παρέχει εθελοντικά πολύτιμες υπηρεσίες εδώ και μήνες και έχουν αντιμετωπισθεί εποικοδομητικά κάποια ερωτήματα και κάποια ζητήματα που έθεσαν. Έχω συζητήσει όμως κατ’ επανάληψη και κάποιες εισηγήσεις που υποβάλλονται από τον πρόεδρο της ΟΕΛΜΕΚ, αλλά είναι ζητήματα για τα οποία δεν μπορούμε να αποφασίσουμε μόνοι μας. Έχουν υποβληθεί, μέσω του υπουργείου Υγείας, στην ειδική επιστημονική ομάδα συμβούλων, τους επιδημιολόγους που μας κατευθύνουν και αναμένουμε απαντήσεις. Στο μεταξύ όμως πρέπει να πάμε στα σχολεία τηρώντας τις οδηγίες που έχουν δοθεί», σημείωσε.
Σε ερώτημα αν μπορεί να υπάρξει προσαρμογή, σχολίασε ότι «διαφοροποιήσεις το βλέπουμε, το έχουμε ζήσει, μπορεί να υπάρξουν», εκφράζοντας ετοιμότητα.
«Το μεγάλο όμως στοίχημα για το Υπουργείο Παιδείας είναι, αξιοποιώντας την ευσυνειδησία και την προθυμία των εκπαιδευτικών μας, των διευθύνσεων των σχολείων, όπως το ζήσαμε ήδη από το προηγούμενο σχολικό έτος, αξιοποιώντας και τη συνεργασία που έχουμε από τους γονείς, αλλά και τη θετική γενικά συμπεριφορά των παιδιών στα σχολεία να διατηρήσουμε συνθήκες υγειονομικής ασφάλειας. Να μπορούμε να πάμε όλοι στα σχολεία μας είναι αγαθό που το έχουμε κερδίσει. Ας φροντίσουμε λοιπόν να πάμε με υγειονομική ασφάλεια και να δώσουμε στα παιδιά εκπαίδευση και γνώσεις. Κλειδί θα είναι η συνεργασία όλων και η θετική προσέγγιση», συμπλήρωσε.
Μήνυμα ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς
Κληθείς να δώσει το μήνυμα του ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς, ο κ. Προδρόμου είπε ότι με τη συνεργασία όλων μας θα καταφέρουμε να αξιοποιήσουμε αυτό που κερδίσαμε.
«Δηλαδή να έχουμε τη δυνατότητα να πάνε όλα τα παιδιά στα σχολεία, έστω και με υγειονομικές προφυλάξεις. Να έχουμε πλήρη φοίτηση με φυσική παρουσία. Δεν ήταν δεδομένο, κοιτάξετε τι γίνεται αλλού. Όμως με τις σωστές πολιτικές μας και την υπεύθυνη συμπεριφορά της κοινωνίας, τα καταφέρνουμε. Είναι σημαντικό να πάνε όλα τα παιδιά στο σχολείο. Διότι σε περίπτωση μερικής φοίτησης, είτε εκ περιτροπής είτε εξ αποστάσεως, επηρεάζονται περισσότερο παιδιά που βρίσκονται σε λιγότερο ευνοϊκό περιβάλλον ή σε απομακρυσμένες περιοχές, κ.ο.κ., και αυτό δεν το θέλουμε. Στόχος, λοιπόν, να πάμε όλοι στο σχολείο, με ασφάλεια και να κερδίσουμε και αυτή τη σχολική χρονιά, εξασφαλίζοντας ποιοτική εκπαίδευση», κατέληξε.