Kathimerini.com.cy
Οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες λόγω της πανδημίας Covid-19 και των περιοριστικών μέτρων που επιβλήθηκαν, ανάγκασαν τις εταιρείες να επαναπροσαρμόσουν τον τρόπο με τον οποίο δραστηριοποιούνται.
Αφού έχουν αλλάξει οι συνήθειες των καταναλωτών ένεκα της πανδημίας, έτσι και οι επιχειρήσεις αναγκάστηκαν να ανταπεξέλθουν με τη νέα πραγματικότητα. Όπως περιέγραψε ο Ken Hughes, ειδικός του χώρου της κατανόησης της συμπεριφοράς των καταναλωτών κατά το συνέδριο του 3ου Digital Agenda Cyprus Summit 2020 που διοργανώθηκε διαδικτυακά την Τετάρτη 21 Οκτωβρίου 2020, οι επιχειρήσεις αναγκάστηκαν να «βαδίσουν» με το ρεύμα της εποχής, αποδεικνύοντας παράλληλα πως αυτές που πέτυχαν εν μέσω της πανδημίας είναι αυτές που δεν διάλεξαν διαφορετική φορά από αυτή του κύματος, αλλά αυτές που «κολύμπησαν» μαζί του.
Ο κ. Hughes κατά την παρουσίασή του στο συνέδριο Digital Agenda ανάφερε πως έχει ξεχωρίσει πέντε (5) σημεία που πρέπει όλες οι επιχειρήσεις να λάβουν υπόψη τους. Σύμφωνα με τον ειδικό που έχει κατανοεί την καταναλωτική συμπεριφορά, το πρώτο σημείο που θα πρέπει να εφαρμόζει μία επιχείρηση που δραστηριοποιείται στην παρούσα περίοδο, θα πρέπει να προωθεί την ελευθερία και να κάνει τους καταναλωτές πως έχουν αυτοί τον έλεγχο. Συμπλήρωσε δε, πως, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να σχεδιάσουν τα πάντα γύρω τους, θα πρέπει να προσφέρουν την απαραίτητη ευελιξία και να «διαλύσουν» το φόβο που μπορεί να έχει ένας καταναλωτής από μία κατάσταση, όπως για παράδειγμα στην παρούσα πανδημία.
Δεύτερο σημείο που μία επιχείρηση θα πρέπει να εφαρμόζει, είναι να δρα προληπτικά (be proactive) και για την ίδια, αλλά και για τους καταναλωτές της, δημιουργώντας προϊόντα ή υπηρεσίες που να προσαρμόζονται στις περιστάσεις της παρούσας περιόδου.
Τρίτο σημείο που μία επιχείρηση θα πρέπει να εφαρμόζει, είναι να έχει αυθεντικότητα, να συνδέεται με την κοινότητα (community), να δρα δημιουργικά και να μην έχει μόνο το εμπορικό ενδιαφέρον ως πρώτη προτεραιότητα.
Τέταρτο σημείο κατά τον κ. Hughes είναι σε περιόδους όπως αυτή του Covid-19 οι επιχειρήσεις να συνδυάζουν το επιχειρείν και με φυσική παρουσία, αλλά «να φορούν και τον ψηφιακό τους μανδύα». Απώτερος σκοπός, σύμφωνα με τον κ. Hughes να συνδυαστεί τόσο καλά η λειτουργία του φυσικού με του ψηφιακού προφίλ μίας εταιρείας που το χάσμα να μην υπάρχει πλέον.
Πέμπτο και τελευταίο σημείο κατά τον ομιλητή, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να δημιουργήσουν μία στρατηγική για την παρούσα περίοδο, για την μελλοντική και πότε μπορεί να εφαρμοστεί η κάθε μία, σχεδιάζοντας όμως που θα ταιριάζει η κάθε στρατηγική. Όπως υπογράμμισε, στρατηγική για τις επόμενες έξι εβδομάδες, για τους επόμενους έξι μήνες, για τα επόμενα δύο χρόνια και ούτω καθ΄ εξής. Σχεδιασμός, προστασία, σωστή κατεύθυνση και πρωτοπορία οι λέξεις που συνθέτουν το πέμπτο σημείο.
Ανάπτυξη «σπαγγέτι»
Ο κ. Hughes έκανε αναφορά και για τα σενάρια ανάκαμψης της οικονομίας σχήματος «V», το οποίο μέχρι πρόσφατα ήταν και το επικρατέστερο. Οι προσδοκίες για ανάκαμψη της οικονομίας σε σχήμα «V» κατά τον κ. Hughes από τις επιχειρήσεις δεν θα πρέπει να αναμένεται «παθητικά». Εξήγησε πως η καλύτερη πρακτική για τις επιχειρήσεις είναι να δρουν βάσει της παρούσας οικονομικής και μη κατάστασης και να προσαρμόζουν τη δράση τους αναλόγως. Αυτό δημιουργεί ένα «σπαγγέτι» διάγραμμα ανάπτυξης, χαρακτηρίζοντάς το «the ebb and flow recovery».
Πίσω οι παλιές μέθοδοι
Τέλος, ο ειδικός της συμπεριφοράς των καταναλωτών τόνισε πως, μία επιχείρηση κατά την πανδημία του κορωνοϊού εάν μένει στάσιμη στα παλαιά της «θέλω» είναι ο γρηγορότερος τρόπος για να οπισθοδρομήσει. Συμπλήρωσε πως, οι παλαιοί της τρόποι δεν ανοίγουν νέες πόρτες, ενώ το να αναμένει πεισματικά να γυρίσουν τα έσοδά της για παράδειγμα στην πριν της κρίσης εποχή περίοδο στην παρούσα φάση χαλά το επιχειρηματικό της μοντέλο. Μόλις ξεπεραστεί η δύσκολη περίοδος, τότε μπορεί να εξετάσει ξανά τέτοια ζητήματα.