e-kathimerini NEWSLETTER ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ ENGLISH EDITION
ADSTORE NETWORK
Τελευταία ενημέρωση: 11:08
ΤΩΡΑ:
Ειδήσεις σε 90'' φαρμακεία Είσοδος Apps Home
Πολιτισμός | Εικαστικά
Ημερομηνία: 01.01.2017 | 17:20

Ποιητική ουτοπία με θάλασσα έρωτα, φόβο και ομορφιά...

Ποιητική συλλογή πρωτοεμφανιζόμενου που δίνει την εντύπωση του κατασταλαγμένου
Newsroom Κ, Αθήνα
Η θάλασσα και ο γιαλός είναι στοιχεία με έντονη παρουσία στην ποίηση της Κολτσίδας.

Σπάνια μια ποιητική συλλογή «πρωτοεμφανιζόμενου» δίνει την εντύπωση του κατασταλαγμένου. Υπάρχει, όμως, μια συνθήκη που καταργεί μερικές φορές αυτόν τον περίπου κανόνα: λέγεται «όψιμη εμφάνιση» και αφορά στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων γυναίκες (μιλώ εμπειρικά, χωρίς στατιστική τεκμηρίωση). Δεν είναι, λοιπόν, εντελώς ασυνήθιστο, ποιήτριες που πρωτοδημοσιεύουν σε σχετικά ώριμη ηλικία να καταθέτουν «με τη μία» ένα έργο, από το οποίο δύσκολα θα πρότεινε ακόμη και ο αυστηρός κριτής κάτι να αφαιρεθεί, κάτι να αλλάξει.

Η αρχιτέκτων Μάγια Κολτσίδα (1972) είναι μια τέτοια ποιήτρια. Τα σαράντα ποιήματα που συνθέτουν την πρώτη συλλογή της μαρτυρούν προσεκτική απόσταξη, αναγνωρίσιμο ύφος και, οπωσδήποτε, οικονομία και αυτοσυγκράτηση.

Μολονότι υπάρχουν συγκεκριμένα θέματα που, επαναλαμβανόμενα, την απασχολούν, η ποίησή της ανοίγεται με διάθεση καλειδοσκοπική-περιηγητική σε μιαν ευχάριστη για τον αναγνώστη ποικιλία θεμάτων. Η ματιά του αρχιτέκτονα είναι φανερή: ήδη ο τίτλος παραπέμπει σε μια χωρική-κτιριακή διάσταση της ουτοπίας, που θα πρέπει να έχει υποστεί ζημιές – από τη ζωή, από την Ιστορία, από φυσικές καταστροφές; Ερχεται, λοιπόν, η αρχιτέκτων-ποιήτρια να την επισκευάσει με τα λόγια: «Αφαιρώ καθετί αντικειμενικό/ η αλήθεια δεν υπάρχει κάπου για να τη βρω/ αποφασίζω την ευτυχία» («Ευτυχία»).

Το ίδιο ζήτημα το πραγματεύεται απερίφραστα και με χιούμορ στο ποίημα «Γιατί ένας αρχιτέκτονας γράφει ποίηση»: «Γιατί ανάμεσα στις τοιχοποιίες χρειάζεται ηχομόνωση, αλλιώς/ οι λέξεις των άλλων θα γίνουν σύντομα ο δικός μου ήχος, θα/ παύω στις παύσεις τους, θα κοιμάμαι το μεσημέρι και θα κλεί-/ νω τη φωνή στις ώρες κοινής ησυχίας, θα ξυπνάω με τη συ-/ χνοουρία μιας γερασμένης γειτόνισσας και θα εκνευρίζομαι/ τόσο πολύ από τις πρόβες στο απέναντι διαμέρισμα που ποτέ/ δεν θα αγοράσω τη μουσική τους».

Η θάλασσα, ο γιαλός είναι επίσης στοιχεία με έντονη παρουσία, ο έρωτας είναι η κεντρική αρτηρία που αρδεύει τα λόγια της, η ασθένεια (καρκίνος) ρητά κατονομάζεται, ενώ δεν απουσιάζει ούτε το πολιτικό ποίημα («Σε έναν ολότελα ρατσιστικό κόσμο») – όλα όμως «συμβαίνουν» στο πλαίσιο μιας ποιητικής σταθερής, ανθεκτικής στις χωρίς αισθηματολογία βυθομετρήσεις, κομψής, ανάλαφρης.

Οτιδήποτε αποφθεγματικό «ποιείται» χωρίς στόμφο, και γνωρίζουμε καλά πόσο δύσκολο είναι αυτό: «Ο φόβος δεν έχει πια λόγο να νικηθεί,/ η ομορφιά δεν ήταν ποτέ σε ισορροπία με το χρόνο,/ πάντα τον καταργούσε» (και πάλι από την «Ευτυχία»). Θέματα αβάσταχτης κοινοτοπίας ανακυκλώνονται ευφυώς, όπως στο «Λευκό»: «Ανάμεσά μας καταργούμε τη διαφάνεια/ αυξάνοντας τη φωτεινότητα ενσωματώνοντας:/ ένα γιασεμί,/ ένα σοκάκι στις Κυκλάδες,/ το χαμόγελό σου,/ μια νύφη,/ μια εκκλησία του Αιγαίου,/ τον σφαιρικό φανοστάτη της οδού Ευριπίδου,/ μια πανσέληνο,/ ένα περιστέρι,/ τον έναστρο ουρανό,/ ένα πρόβατο,/ μια κατσίκα,/ το μάρμαρο,/ το βαπόρι,/ τα σκεπάσματα του ξενοδοχείου,/ το λινό πουκάμισο,/ το απλωμένο σεντόνι,/ το άφιλτρο τσιγάρο/ την άκρη από τα νύχια της,/ κι έτσι,/ πάνω σε λευκό φόντο/ γράφεται η ποίηση».

Το ήθος της, είτε πραγματεύεται με λυρική διάθεση τον έρωτα και τον γάμο, είτε την πυρηνική σχάση που η παγκοσμιοποίηση επιφέρει σε μιαν αλλοτινή παρέα πιτσιρικάδων, είτε, τέλος, θέματα-ταμπού όπως η ασθένεια, δεν είναι το γλυκερό και κάπως αόριστα αισθηματικό στο οποίο μας έχουν συνηθίσει πολλές Ελληνίδες ποιήτριες, αλλά το δυνατό και στακάτο μιας πνευματικά χειραφετημένης Βρετανίδας ή Αμερικανίδας.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
Καθημερινή | Πολιτισμός | Εικαστικά

Εικαστικά: ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

NEWS ROOM
Εφαρμογές νέων τεχνολογιών στο μάθημα Σχεδιασμός και Τεχνολογία  | 11:03
1,4 εκατ. ευρώ τα κέρδη της ΕΧΑΕ το 2016 | 10:58
Ρομποτικός εξω-σκελετός «ξανασηκώνει» ασθενείς με κινητικά προβλήματα  | 10:53
Καθοριστικός ο Απρίλης για τα ενεργειακά | 10:52
Η Ε.Ε. στα εξήντα: πολυτρόπως ασθενής, αλλά ιάσιμη | 10:46
ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ
Viewed
Περιβάλλον
Ανακαλύφθηκε «ιουράσια λεωφόρος» στην Αυστραλία | 28/03/2017
Το τούνελ που διχάζει πριν καν ξεκινήσει | 26/03/2017
Μήπως οι δεινόσαυροι πρωτοεμφανίστηκαν στη Βρετανία; | 25/03/2017
Οι δεκάδες «άγνωστοι» υγρότοποι της Αττικής | 23/03/2017
600 εκατομμύρια παιδιά θα στερούνται το νερό ως το 2040 | 22/03/2017
Γαστρονόμος
Τσίζκεϊκ καραμέλα με γιαούρτι | 27/03/2017
Τάρτα σοκολάτα με ξηρούς καρπούς | 26/03/2017
Αφράτες κροκέτες μπακαλιάρου με άνηθο και πατάτα | 25/03/2017
Σπανακόρυζο στο φούρνο με αυγά και ανθότυρο | 23/03/2017
Τράιφλ με κρέμα νουτέλας, μπανάνες και μπισκότα Oreo | 21/03/2017
Άλλα άρθρα του ιδίου συγγραφέα
Newsroom Κ, Αθήνα
Άνοιξαν στη Γερμανία οι κάλπες για το τουρκικό δημοψήφισμα | 28/03/2017
Η Ε.Ε. στα εξήντα: πολυτρόπως ασθενής, αλλά ιάσιμη | 28/03/2017
Ελλάδα: 4 νεκροί σε τροχαίο-Μάχη για τη ζωή δίνει 17χρονος | 28/03/2017
Στουρνάρας: Κίνδυνος εκτροχιασμού αν δεν κλείσει άμεσα η αξιολόγηση | 27/03/2017
Εν αναμονή αποφάσεων για το μέλλον της διακυβέρνησης της Β. Ιρλανδίας | 27/03/2017
ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Κύπρος
Πολιτική
Αθλητισμός
Οικονομική
Ελλάδα
Κόσμος
GoodLife
Πολιτισμός
Περιβάλλον
Υγεία
Media
Αγγελίες
Geek
Προσφορές
ΑΛΛΑ ΘΕΜΑΤΑ
Απόψεις
Αφιερώματα
ΕΡΓΑΛΕΙΑ / ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
Αναζήτηση
e-kathimerini
Έντυπη Έκδοση
mobile
iPnone
Tablet
Kathimerini on facebook
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Επικοινωνία
Διαφήμιση
Ταυτότητα
SPPMEDIA NETWORK
Ελληνική Έκδοση
24news.com.cy
4troxoi.24man.com.cy
24sports.com.cy
madtv.com.cy
livingetc.com.cy
mydeejay.com.cy
SPPMEDIA ACCOUNT
Login
Register
©2011 Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ All rigths reserved.
Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΕΚΔΟΣΗ ΚΥΠΡΟΥ ΛΤΔ
ΜΙΑ ΚΟΙΝΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΤΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΛΤΔ ΚΑΙ ΤΩΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΑΕ
Design & Development by BDigital
Powered by Webstudio