ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

H Διεθνής Ναυτιλία σε κίνδυνο λόγω των Σομαλών Πειρατών

Η σκιά της πειρατείας επανέρχεται στην Ερυθρά Θάλασσα και το Κέρας της Αφρικής

Του Ανδρέα Καραμήτα

Με ανησυχητική ταχύτητα, η πειρατεία αναδύεται εκ νέου στην Ερυθρά Θάλασσα και το Κέρας της Αφρικής, θέτοντας σε σοβαρό κίνδυνο τόσο τις ζωές των πληρωμάτων όσο και την ομαλή ροή του διεθνούς εμπορίου. Εκμεταλλευόμενοι την απασχόληση των ναυτικών δυνάμεων με την αντιμετώπιση της κρίσης με τους  Χούθι, οι Σομαλοί πειρατές επανέρχονται στο προσκήνιο, σκορπώντας φόβο και αβεβαιότητα στην περιοχή.

Το περιστατικό "Abdullah"

Το φορτηγό πλοίο "Abdullah", χωρητικότητας 58.000 τόνων, έπεσε θύμα πειρατικής επίθεσης στα ανοικτά του Μογκαντίσου. Οι πειρατές επιβιβάστηκαν στο πλοίο, απειλώντας με θανάσιμο κίνδυνο το 20μελές πλήρωμα εάν δεν λάβουν τα ζητούμενα λύτρα. Η αγωνία των μελών του πληρώματος αποτυπώνεται σε ηχητικά μηνύματα προς τις οικογένειές τους, περιγράφοντας την τραγική τους θέση. Το "Abdullah", σε πορεία προς το Ντουμπάι από τη Μοζαμβίκη, έπεσε θύμα της έλλειψης ιδιωτικής ένοπλης φρουράς, ελιγμών αποφυγής και αποτρεπτικών μέσων, αφήνοντας το πλήρωμα έρμαιο στα χέρια των αδίστακτων πειρατών.Δυστυχώς, το "Abdullah" δεν αποτελεί μεμονωμένο περιστατικό. Το Κέντρο Θαλάσσιας Ασφάλειας στο Κέρας της Αφρικής (MSCHOA) καταγράφει έξι επιβεβαιωμένες περιπτώσεις πειρατείας και τρεις απόπειρες τους τελευταίους μήνες. Το δεξαμενόπλοιο "Central Park" και το φορτηγό πλοίο "Ruen" υπέστησαν κατάληψη, έως ότου απελευθερωθούν από αμερικανικές και ινδικές δυνάμεις αντίστοιχα. Το "Lila Norfolk" και το "Waimea" δέχτηκαν απόπειρες πειρατείας, αποκρούοντας τις επιθέσεις με ανταλλαγή πυρών.

 Απαιτείται άμεση δράση

Με τις ναυτικές δυνάμεις απασχολημένες με τους Χούθι, η ευθύνη για την προστασία των πλοίων πέφτει στους πλοιοκτήτες και στους διαχειριστές. Η εταιρεία ασφαλείας Ambrey κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, επισημαίνοντας την ευπάθεια του "Abdullah" λόγω της έλλειψης επαρκών μέτρων ασφαλείας. Η έλλειψη ιδιωτικής ένοπλης φρουράς, η απουσία ελιγμών αποφυγής και η έλλειψη αποτρεπτικών μέσων, όπως συρματόπλεγμα ή λάστιχα νερού, καθιστούν τα πλοία εύκολα στοχοποιημένα από τους πειρατές.

Παρά την τραγική κατάσταση, τα μέλη του πληρώματος του "Abdullah" παραμένουν ασφαλή. Ο Meherul Karim, διευθύνων σύμβουλος της SR Shipping, δηλώνει πως δηλώνει πως η εταιρεία καταβάλλει άοκνες προσπάθειες για να έρθει σε επαφή με τους πειρατές και να εξασφαλίσει την άμεση και ασφαλή απελευθέρωση του πληρώματος.

Ιστορικό πειρατείας στην περιοχή

Η πειρατεία στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας και του Κέρατος της Αφρικής δεν αποτελεί νέο φαινόμενο. Για δεκαετίες, η περιοχή ταλαιπωρείται από πειρατικές επιθέσεις, θέτοντας σε κίνδυνο ζωές και διαταράσσοντας το διεθνές εμπόριο.

Η δεκαετία του 2000 σημάδεψε μια δραματική έξαρση της πειρατείας στην περιοχή. Σομαλοί πειρατές εκμεταλλεύτηκαν την πολιτική αστάθεια στη Σομαλία και την έλλειψη θαλάσσιας αστυνόμευσης, αυξάνοντας δραματικά τον αριθμό των επιθέσεων. Το 2008, καταγράφηκαν 131 περιστατικά πειρατείας, με 410 ναύτες να απαχθούν και 12 πλοία να έρχονται υπό τον έλεγχο των πειρατών.

Διεθνής αντίδραση και μείωση

Η έξαρση της πειρατείας πυροδότησε μια διεθνή αντίδραση. Πολυεθνικές ναυτικές δυνάμεις αναπτύχθηκαν στην περιοχή για την καταπολέμηση της πειρατείας, ενώ παράλληλα υιοθετήθηκαν αυστηρότερα μέτρα ασφαλείας από τους πλοιοκτήτες και τους διαχειριστές. Σταδιακά, οι προσπάθειες έφεραν καρπούς. Ο αριθμός των περιστατικών πειρατείας μειώθηκε σημαντικά, με το 2014 να καταγράφει μόλις 10 επιθέσεις. Δυστυχώς, η πρόοδος φάνηκε πρόσκαιρη. Τα τελευταία χρόνια, παρατηρείται αύξηση των περιστατικών, με το 2023 να καταγράφει 120 περιπτώσεις πειρατείας και ένοπλης ληστείας.

Συνεργασία για διαρκή επαγρύπνηση 

Η πειρατεία αποτελεί μια σοβαρή απειλή για την ασφάλεια της διεθνούς ναυτιλίας και για τη ζωή των πληρωμάτων. Η άνοδος των περιστατικών φέρνει στο προσκήνιο την ανάγκη για διαρκή επαγρύπνηση και συνεργασία σε όλα τα επίπεδα. Απαιτείται μια συλλογική προσπάθεια από τις κυβερνήσεις, τους διεθνείς οργανισμούς, τους πλοιοκτήτες και τους διαχειριστές για να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά η πειρατεία και να διασφαλιστεί η ασφάλεια της ναυτιλίας στην περιοχή. Σίγουρα η  ενίσχυση της θαλάσσιας αστυνόμευσης στην περιοχή η υιοθέτηση αυστηρότερων μέτρων ασφαλείας από τους πλοιοκτήτες και τους διαχειριστές αλλά και η συνεργασία  και ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ κρατών. Καταπολέμηση της ριζικής αιτίας της πειρατείας, όπως η φτώχεια και η αστάθεια, και η χρήση νέων τεχνολογιών για την ενίσχυση της ασφάλειας

 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Ανδρέα Καραμήτα

Ναυτιλία: Τελευταία Ενημέρωση

X