Money Review
Μετά από 53 χρόνια και τουλάχιστον 1.570 αεροπλάνα, το τελευταίο Boeing 747 πρόκειται να βγει από τη γραμμή συναρμολόγησης σήμερα.
Το άλλοτε πρωτοποριακό jumbo jet, με το χαρακτηριστικό εξόγκωμα του δεύτερου ορόφου, είναι ίσως το πιο δημοφιλές αεροπλάνο που κατασκεύασε ποτέ η Boeing.
Θεωρείται το αεροπλάνο που άλλαξε τον κόσμο, καθώς λόγω της ικανότητάς του να μεταφέρει τόσο πολλούς επιβάτες, επέτρεψε στις αεροπορικές εταιρείες να προσφέρουν εισιτήρια σε λογικές τιμές. Λόγω του 747, εκτιμάται ότι πέταξαν για πρώτη φορά άνθρωποι που δεν είχαν ταξιδέψει ποτέ έως τότε με αεροπλάνο. Ο Bill Gates έχει πει ότι το 747 υπήρξε «το πρώτο world wide web», γιατί κατάφερε να ρίξει τα σύνορα ανάμεσα στους ανθρώπους και τις χώρες. Θεωρείται το αεροσκάφος που έκανε τον κόσμο να μοιάζει μικρότερος.
Το 747 ήταν κάποτε το αεροπλάνο που προτιμούσαν οι πλούσιοι και διάσημοι, ακόμα και οι γαλαζοαίματοι. Το 747 εμφανίστηκε σε πολλές ταινίες, μεταξύ αυτών και το κλασικό «Live and Let Die» του James Bond το 1973, ενώ πολλά σκηνικά αναπαριστούσαν το σαλόνι της πρώτης θέσης του, στο πάνω επίπεδό του.
Σήμερα, το 747 χρησιμοποιείται ως το αεροπλάνο του Αμερικανού προέδρου, Air Force One, ενώ δύο τέτοια αεροσκάφη έχουν ήδη συναρμολογηθεί και βρίσκονται στη φάση των εργασιών, προκειμένου να αποτελέσουν την επόμενη γενιά του προεδρικού τζετ, όταν παραδοθούν, σε τέσσερα χρόνια.
Αυτό το αεροπλάνο ήταν αρκετά μεγάλο για να χρησιμοποιηθεί προκειμένου να μεταφέρει το Διαστημικό Λεωφορείο από τα σημεία προσγείωσής του στην Καλιφόρνια στον τόπο εκτόξευσης του στη Φλόριντα. Και την επόμενη εβδομάδα πρόκειται να εκτοξεύσει έναν νέο τύπο διαστημικού σκάφους από τη Virgin Orbit, αφότου το μεταφέρει ψηλά κάτω από τα φτερά του.
Όμως, η εποχή που το 747 χρησιμοποιούνταν ως επιβατικό αεροπλάνο έχει πλέον σχεδόν τελειώσει. Όπως σημειώνει το CNN, οι αεροπορικές εταιρείες έχουν γυρίσει την πλάτη στα αεροπλάνα με τέσσερις κινητήρες όπως το 747. Η ανταγωνιστική Airbus εγκατέλειψε το δικό της διώροφο jumbo jet, το A380, το 2019.
Η Boeing δεν έχει κατασκευάσει την επιβατική έκδοση του αεροπλάνου από τότε που παρέδωσε το τελευταίο τέτοιο αεροσκάφος στην Korean Airlines, το 2017. Αυτό το τελευταίο 747 που θα βγει σήμερα από τη γραμμή συναρμολόγησης στην πολιτεία της Ουάσιγκτον, θα πάει στην Atlas Air Worldwide Holdings, η οποία θα λειτουργεί το αεροπλάνο ως cargo, για την ελβετική εταιρεία logistics Kuehne+Nagel.
Σήμερα, πετούν μόνο 44 επιβατικά αεροπλάνα 747, με τα 25 εξ αυτών να λειτουργούν με τα χρώματα της Lufthansa.
Στα τέλη του 2019, πετούσαν περισσότερα από 130 ως επιβατικά αεροσκάφη, όμως τα περισσότερα επιβατικά 747 που προσγειώθηκαν κατά τους πρώτους μήνες της πανδημίας, δεν επέστρεψαν ποτέ στον αέρα.
Ωστόσο, άλλα 314 αεροπλάνα 747 χρησιμοποιούνται ως cargo, λόγω της πολύ μεγάλης χωρητικότητάς τους.
Η Boeing παρέδωσε τα πρώτα 747 επιβατικά αεροσκάφη τον Δεκέμβριο του 1969 σε δύο αεροπορικές εταιρείες που δεν υπάρχουν πλέον, την TWA και την Pan Am.