ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Η «Κ» στα πρατήρια των κατεχομένων

Ζημιές μέχρι 70% για πρατηριούχους στις ελεύθερες περιοχές που κάνουν λόγο για αθέμιτο ανταγωνισμό

«Υπάρχουν περιπτώσεις που οδηγοί ταξί έρχονται στο πρατήριό μας, ζητούν καύσιμα των τριών μόλις ευρώ και μετά περνούν στα κατεχόμενα και εξυπηρετούνται από τα πρατήρια των κατεχομένων». Η εικόνα αυτή, όπως την περιγράφουν στην «Κ» ιδιοκτήτες πρατηρίων καυσίμων κοντά στην πράσινη γραμμή, είναι ενδεικτική της αυξανόμενης τάσης των Ε/Κ οδηγών για ανεφοδιασμό καυσίμων από τουρκοκυπριακά πρατήρια από την μια, και της δυσμενούς οικονομικής κατάστασης στην οποία έχει περιέλθει μερίδα των πρατηριούχων των ελεύθερων περιοχών. Μέχρι 70% μείωση του κύκλου εργασιών ήταν στην περίπτωση πρατηρίου στον Κάτω Πύργο Τυλληρίας. Μιλώντας στην «Κ» η ιδιοκτήτρια του συγκεκριμένου πρατηρίου κα Ειρήνη Ασπρή, κάνει λόγο για απελπιστική κατάσταση η οποία συνεχίζεται τους τελευταίους 4-5 μήνες. Περιγράφει δε περίπτωση πρατηρίου που αναγκάστηκε να προχωρήσει σε μείωση προσωπικού, λόγω των χαμηλών πωλήσεων σε αμόλυβδη και πετρέλαιο κίνησης. Τραγική περιγράφει την κατάσταση και ιδιοκτήτης πρατηρίου στην περιοχή Αγίου Δομετίου στη Λευκωσία, ο οποίος είδε τους τελευταίους μήνες τον κύκλο εργασιών του να μειώνεται κατά 30%. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την μείωση της ποσότητας των 33 χιλιάδων λίτρων καυσίμων στις παραγγελίες πρατηριούχων από τις εταιρείες καυσίμων, αλλά και της συχνότητας, καθώς όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν «δεν υπάρχουν πάντα λεφτά για να προμηθευτούμε τα καύσιμά μας».

Πρατηριούχος στην περιοχή των Βρυσούλων αναφέρει ότι το ζήτημα εντείνεται κάθε Σαββατοκύριακο στη διάρκεια του οποίου στα πρατήρια των κατεχομένων σημειώνονται ουρές οχημάτων και ταξί με ελληνοκυπριακές πινακίδες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα στην δική του περίπτωση το κέρδος του για το Σαββατοκύριακο να ανέρχεται πλέον στα €250 αντί €370 ευρώ. Την ίδια ώρα ενώ πριν από οκτώ μήνες τις καθημερινές οι πωλήσεις έφτασαν στα 3,5 χιλιάδες λίτρα βενζίνης 95 οκτανίων, σήμερα οι πωλήσεις έχουν περιοριστεί στα 2,5 χιλιάδες λίτρα ημερησίως. Οι πρατηριούχοι με τους οποίους ήρθε σε επαφή η «Κ» είναι ιδιοκτήτες ακριτικών πρατηρίων, τα οποία έχουν υποστεί την μεγαλύτερη ζημιά από την ανοδική τάση των τιμών των καυσίμων κίνησης στις ελεύθερες περιοχές. Οι τιμές στα κατεχόμενα κυμαίνονται από 79 σεντς/ λίτρο για την αμόλυβδη 95 οκτανίων, 76 σεντς για το πετρέλαιο κίνησης και 83 σεντς για την αμόλυβδη 98 οκτανίων, τιμές οι οποίες είναι πιο χαμηλές κατά 50 σεντς σε σχέση με τις τιμές των καυσίμων στις ελεύθερες περιοχές. Σύμφωνα με την τελευταία καταμέτρηση του παρατηρητηρίου τιμών καυσίμων, ο μέσος όρος για την αμόλυβδη 95 οκτανίων ανήλθε στα €1,33 , στα €1,386 για την αμόλυβδη 98 οκτανίων και στα €1,347 για το πετρέλαιο κίνησης.

Ενδεικτικό της αυξανόμενης τάσης για ανεφοδιασμό καυσίμων από τα κατεχόμενα θα μπορούσε να θεωρηθεί το γεγονός ότι αυξήθηκε το ποσό των συναλλαγών κυπριακών καρτών στα κατεχόμενα, το οποίο τον Απρίλιο του 2018 ξεπέρασε το εκατομμύριο και ανήλθε στα € 1.026.063, ενώ τον Απρίλιο του 2017   το αντίστοιχο ποσό έφτανε μόλις τις €727.860.

 

Ποιότητα VS τιμή

Όπως σε πολλές άλλες περιπτώσεις προϊόντων όπως φάρμακα, έτσι και στα καύσιμα δημιουργείται ένα είδος αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ κατεχομένων και ελεύθερων περιοχών. Την κατάσταση όπως διαμορφώνεται ανέδειξε σε προηγούμενο ρεπορτάζ της η «Κ», ενώ επισκεφθήκαμε και πρατήρια κατεχομένων για να δούμε ιδίοις όμμασι την κατάσταση. Εκεί διαπιστώσαμε ότι τα αυτοκίνητα με ελληνοκυπριακές πινακίδες, ήταν περίπου ισάριθμα με τα τουρκοκυπριακά αυτοκίνητα όχι μόνο στα πρατήρια αλλά και στα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης των κατεχομένων.

Ο πρόεδρος των πρατηριούχων της ExxonMobil στις επαρχίες Λευκωσίας- Κερύνειας Κυριάκος Λουκά, σε δηλώσεις στην «Κ» έκανε λόγο για καθολική μείωση στις πωλήσεις των πρατηρίων στις ελεύθερες περιοχές της τάξης του 12% τους τελευταίους τρεις μήνες. Στην μειωμένη τιμή που προσφέρεται στα κατεχόμενα, ο κ. Λουκά αντιπαραβάλλει την ποιότητα του καυσίμου η οποία διασφαλίζεται στις ελεύθερες περιοχές λόγω των τακτικών ελέγχων που διενεργείται. Παραδέχεται ωστόσο ότι ενώ «ο Κύπριος πολίτης αναγνωρίζει την ποιότητα σκέφτεται και τη διαφορά των 50 σεντς το λίτρο, που μηδενίζει την αξία της ποιότητας».

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η μέση λιανική τιμή πώλησης στην Κύπρο της αμόλυβδης 95 οκτανίων παρουσίασε αύξηση 0,6 σεντς ανά λίτρο μέσα σε μία εβδομάδα, ή ποσοστό της τάξης 0,5%.

Ακριβή λόγω φορολογίας

Στο σύνολό τους οι πρατηριούχοι ζητούν την αναθεώρηση της φορολογίας στα καύσιμα η οποία στην ουσία είναι τόση, όση και η διαφορά των τιμών με τα κατεχόμενα. Σύμφωνα με το τελευταίο εβδομαδιαίο δελτίο του παρατηρητηρίου τιμών, για την αμόλυβδη 95 οκτανίων, από το €1,331 της αμόλυβδης 95, τα €0,629 είναι φόροι, ενώ από το €1,347 του πετρελαίου κίνησης, οι φόροι αποτελούν τα €0,671. Η μείωση της φορολογίας αποτελεί πάγιο αίτημα εξάλλου και για τους οδηγούς ταξί, οι οποίοι είναι αυτοί που λόγω επαγγέλματος επωμίζονται περισσότερο το βάρος κάθε φορά που οι τιμές των καυσίμων παίρνουν την ανιούσα.

Τα βλέμματα όλων είναι πλέον στραμμένα στην Βουλή και την Επιτροπή Εμπορίου η οποία αναμένεται να θέσει επί τάπητος το θέμα, στην παρουσία του υπουργού Οικονομικών Χάρη Γεωργιάδη σε έκτακτη συνεδρία της επιτροπής η οποία θα πρέπει να αναμένεται την ερχόμενη εβδομάδα. Οι βουλευτές της Επιτροπής Εμπορίου αναμένεται ότι θα προσέλθουν στην συνεδρία με ανοιχτή ατζέντα για το θέμα, χωρίς να αποκλείεται να δοθούν άλλα αντισταθμιστικά για τους ιδιοκτήτες πρατηρίων καυσίμων. Κλειστά παραμένουν ωστόσο τα χαρτιά από την πλευρά της Κυβέρνησης και δη του Υπουργού Οικονομικών.

Πιο ακριβές οι ασφάλειες

Ανασταλτικά στην κάθοδο οδηγών στα κατεχόμενα, θα μπορούσε να λειτουργήσει η αύξηση στο τέλος για τις ασφάλειες αυτοκινήτων με ε/κ πινακίδες τύπου σαλούν, η οποία τέθηκε σε ισχύ από την Δευτέρα. Η αύξηση αφορά μόνο τις ασφάλειας διάρκειας ενός έτους, ενώ ίδιες παραμένουν οι τιμές για τις μηνιαίες, τριμηνιαίες και εξαμηνιαίες ασφάλειες. Με βάση την νέα απόφαση του λεγόμενου «Υπουργού Οικονομικών», πλέον η τιμή ανέρχεται από €120 στα €180 και αφορά μόνο τα αυτοκίνητα τύπου σαλούν.Υπενθυμίζεται ότι από την 1η Ιουνίου 2012 για τις ασφάλειες ετήσιας διάρκειας, οι οδηγοί πλήρωναν €120. Η συζήτηση για αύξηση των τιμών της ασφάλειας αυτοκινήτου στα κατεχόμενα άρχισε από τον Απρίλιο, όταν σε συνέλευση του «συνδέσμου» ασφαλιστικών εταιρειών, τάχθηκαν υπέρ της αύξησης τιμών της ετήσιας ασφάλειας, με σκοπό να ισχύσουν οι νέες τιμές από τις 2 Μαΐου. Κάτι τέτοιο ωστόσο δεν έγινε μετά από διαβήματα μειοψηφίας του κλάδου προς τον Σερντάρ Ντεκτάς ο οποίος και αποφάσισε να μπλοκάρει τελικά την απόφαση και να διατηρήσει τις τιμές ως είχαν. Αυτό ίσχυε μέχρι χθες. Από σήμερα και μετά από αναθεώρηση της προηγούμενης απόφασης του ο «Υπουργός Οικονομικών» προχώρησε σε αύξηση των τιμών. Ωστόσο, δεν αποκλείεται μέσα στις επόμενες ώρες η διατίμηση να αλλάξει εκ νέου, λόγω αντιδράσεων που εκφράζονται από μερίδα μελών του «συνδέσμου» των ασφαλιστικών εταιρειών, οι οποίες έχουν Ελληνοκύπριους αντιπροσώπους. Σημειώνεται ότι η νέα διατίμηση αφορά μόνο τα αυτοκίνητα τύπου σαλούν και μόνο την ετήσια διάρκεια ασφάλειας. Για τις μηνιαίες ασφάλειες το τέλος παραμένει στα €25, για τις τριμηνιαίες ανέρχεται στα €50 και για τις ασφάλειες εξάμηνης διάρκειας το τέλος ανέρχεται στα €90. Σε ό, τι αφορά τα διπλοκάμπινα οχήματα η ασφάλεια παραμένει ως έχει, δηλαδή €45 με διάρκεια ενός μήνα και η ετήσια ασφάλεια στα € 150. Οι τιμές παραμένουν ως έχουν και για λεωφορεία, μοτοσικλέτες και minibus.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση

X